• Amorella

Hjälp med skostorlek! (Kavat)

Min 1 ½-åring har 12,5 cm långa fötter. Ska jag då ta vinterkängor (Kavat) med innermått 14,2 cm eller 14,7 cm? Behöver akut hjälp med det!
    Vi bor i Norrland så de ska räcka mars månad ut. Hon kommer förmodligen ha hemstickade sockor i dem.
    Är tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Hjälp med skostorlek! (Kavat)
  • gusta72

en idé... kan du inte köpa till en sula och sen ta bort dem när dottern börjar växa ifatt skorna. Jag har gjort så någon gång. Man vill ju inte köpa två par kavatskor under en vinter :).

• Amorella

Ja, kanske det är en idé...
    Jag känner att expediten var lite 'opedagogisk', men jag blev så förvirrad av att det tydligen var storlek 21 jag borde köpt (14,2 cm) eftersom min tjej har storlek 23 i skor nu... Något knas med Kavats storlekar?

• Snossan

www.kavat.com/

Står här, har för mig att på vinter stövlar/kängor ska det va mellan 1½-2 cm större.

• blåklint

Min dotter har oxå 12,5 cm långa fötter o jag köpte stl 22 på hennes kavatkängor. Hon har iofs inte stl 23 på andra skor snarare 20-21.

• blåklint

Det var dem med innermått 14,7!

• Amorella
    Snosan:
    Jag vet - problemet är om man ska ta med några extra mm eller inte! Tack ändå!

blåklint:
    Tack! Kanske ska köra på 22:orna då... Det är Wedins egna skor (olika modeller) som hon har minst 23 i. De vinterskorna vi provade av deras eget märke skulle hon ha 24 i. Klart man blir förvirrad! Storlek 21 i ett märke och 24 i ett annat!
  • Humle

Jag skulle ha köpt strl 21, de som är 14,2!!
    Hade sådana till mina killar förra året(då var de exakt 1 år). Jag gillar inte när de är alldeles föööör stora, de får ju så svårt att gå då.

Min killars fötter är 14,5cm nu, de är 20 mån. Jag köpte skor som är 16cm.(strl 25 i Ecco!!)

• väntar o längtar

Kavat är stora i storlekarna.

• Amelia S

Jag skulle absolut valt den större storleken. Fötterna växer fort i den åldern. Med ett par sockar i blir de bra. Tänk på att om skorna blir trånga så blir de också kalla. Luft värmer.

• Amorella

Tack för alla svaren!
    Okej, det verkar luta åt att vi behåller den större storleken. Ska prova dem på henne i lugn och ro i helgen så får vi se om de sitter kvar på foten. Om hon inte kan gå i dem nu, får vi byta till strlk 21.

Svar på tråden Hjälp med skostorlek! (Kavat)