• ViergeModern

Någon som fått ischias under graviditeten?

Har själv börjat få problem som bara blir värre och värre. Det känns som knivar som hugger till.. Nu undrar jag om det är någon som fått ischias under graviditeten och om ni har några tips att dela med er av?

Är detta ett problem som man kan tala med sin barnmorska om? Är det vanligt med ischias p.g.a en graviditet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som fått ischias under graviditeten?
  • missteddy

jag hade både det och foglossning ta kontakt med bm så kan du få hjälp

• Mörköbarn

Det är vanligt tyvärr.... Jag fick det. Det blev iofs mindre på slutet... Vet inte varför..

Hoppas det blir bättre. Att få massage över ischiasnerven hjälpte, och så brukade jag försöka sträcka ut den. La upp benet på en bänk och stretchade lite då och då...

• ViergeModern

Oki, både skönt och jobbigt att höra att det är vanligt. Ska ringa min BM imorgon.

Är ni fler så får ni gärna skriva och berätta om eran erfarenhet.

En till fråga som dök upp, om man får tid hos te x en sjukgymnast genom BM, kostar det för mig då? Eller går det under MV?

//ViergeModer

• rödtopp

Jag fick ischias efter min första graviditet och får det med jämna mellanrum och det är verkligen skitjobbigt
    det som hjälper mig mest är
    * att simma bröstsim med kraftiga bentag
    * lägga en varm vetekudde mot korsryggen
    *ligga på golvet med benen på en stol (så benen ligger i 90 grader)
    *givetvis om man INTE ammar eller är gravid starka värktabletter
    *jag fick Celebra utskrivet en gång och det funkar superbra
    lycka till

• missteddy
    ViergeModern skrev 2006-09-25 22:28:49 följande:
    Oki, både skönt och jobbigt att höra att det är vanligt. Ska ringa min BM imorgon.Är ni fler så får ni gärna skriva och berätta om eran erfarenhet.En till fråga som dök upp, om man får tid hos te x en sjukgymnast genom BM, kostar det för mig då? Eller går det under MV?//ViergeModer
    det kostar 80 kr för besöket om du inte har frikort väl säga säg att du vill gå vattengympa för gravida det gjorde jag en sjukgymnast höll i den och hjälpte mej att kunna röra mej bättre
  • Agneta79

Hade ischias under min första graviditet, och har fått det åter igen vid denna grav. Det som funkat för mig är akupunktur och försöka vila så mkt som möjligt. Akupunkturen har min BM gett mig, men den kostade 100kr per gång.

• Minelly

Jag har det just nu och har haft det i snart två veckor. Jag har så fruktansvärt ont att jag har problem att vända mig i sängen och kommer inte upp från sittande läge utan hjälp. Kan heller inte gå utan kryckor, bm har bokat en tid till en doktor på mvc åt mig tills imorgon. Hade inte stått ut en dag till ....

• malla69

Fick min ischias under min första graviditet för 2,5 år sen och har haft det sen dess, det kommer givetvis till och från beroende på vad jag gör, tex om jag dammsuger eller lyfter väldigt mycket som jag gör i mitt jobb. Jag hoppas verkligen att det inte ska bli värre under min nästa gravititet. Det bästa sätten och sträcka ut nerven är att ligga på ett bord med benen utanför och sen dra upp ett ben åt gången, eller att sitta på golvet och sätta det ena benet över det andra och dra upp knät mot hakan, det brukar jag göra ett par ggr om dan och det känns väldigt skönt efteråt

MVH Malin

• Theatt

Jag hade känning av ischias med början i v16 som bara blev värre och värre för varje dag fram till veckan 20. Jag kunde inte vända mig i sängen, inte resa mig upp ur sittande läge knappt, inte röra mig i sneda ställníngar och det var skitjobbigt att sitta ner och så högg det till i benet ofta så jag trodde jag skulle storkna, men detta försvann efter v 20 och nu är jag bara halvstel i ryggen, känner inte av smärtor i benet längre. Det kanske inte var "riktig" ischias som jag hade men symtomen liknade ju ischias symtom, så det finns hopp att du blir av med eländet!

• AnneCharlotte

Jag har också problem med det... kan inte ligga rakt på rygg, då kommer jag knappt upp sen, känns som om nerven kommer i kläm på nåt sätt... Går på sjukgymnastik, får TENS och försöker ligga på sidan och sova, man får väl stå ut, det blir väl bättre när barnet är fött förhoppningsvis...

• ViergeModern

Tack för alla råd och tips!
    Ni är snälla!

Svar på tråden Någon som fått ischias under graviditeten?