• SandvikenMamma

Får jag köra utan körkort?

Någon har stulit mitt körkort och det tar ju ett tag innan det kommer ett nytt.

Får jag köra bil ändå?
    Om jag kan legitimera mig med mitt pass t.ex. Eller åker jag på böter för att jag inte har kortet med mig?

• Svar på tråden Får jag köra utan körkort?
  • Erita

Nej så länge du har identitetshandlingar med dig som kan styrka din identitet kan polisen å en MSP där dem får reda på att du har körkort och att de tför tillfället är stulet och att du väntar en ny

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Minilott

Om du har anmält det stulet så borde du väl få köra ändå! Men ring polisen och hör för säkerhetsskull

• Erita

alltså Nej som i du får inga böter
    inte nej som i att du inte får köra

• The Man

Vet inte vad Erita menar med MSP men, du måste anmäla förlusten av ditt körkort. Då får du en kopia på polisanmälan som är lämplig att medföra ihop med en giltig legitimationsahndling då du är ute o kör bil fram tills dess du får ett nytt körkort. Blir du stoppad visar du kopian på din polisanmälan och legitimerar dig. Polismannen på platsen kan dessutom låta göra en dataslagning i körkortsregistret för att ytterligare få vidimerat att du innehar giltigt körkort.

Det finns de bilförare som "vet" att de kommer att få sitt körkort indraget t ex pga rattfylleri, fortkörning eller annat och innan detta hinner verkställas "förlustanmäler sitt körkort" i tron att de sen kan åka vidare med kopian på polisanmälan även under tiden deras körkort är indraget. Detta tillvägagångssätt är inte att rekommendera då det är väldigt enkelt att genomskåda (för den som till äventyrs frestas att prova efter att ha läst detta inlägg).

En falsk polisanmälan kan desutom i förlängningen leda till fängelse!

Hoppas detta svar är fylligt nog!

• Erita

MSP=multislagning person
    register där Polis kan söka om ngn har begått brott, har böter, är efterlyst, och om dem har körkort

• Anonym (polis)

Tror faktiskt ni menar MFP som betyder multifråga person. Detta eller en QP (question police) kan vi poliser "slå" i vår radio för att få svar på vad ni förare är för några, rent polisiärt. Där får vi veta om ni har körkortsbehörighet, förlustanmält körkort, om ni förekommer i våra olika register (brotts eller misstankeregister) osv. Har du med dig ett giltigt leg eller ditt pass så räcker det. En kopia på förlustanmälan behöver du inte ha med. Dock måste du själv beställa nytt körkort, det gör inte polisen.

Hoppas allt blir bra!

• Millenium

Om du kan legitimera dig med ex vid pass eller idkort då får du inte böter men har du inget av ovanstående med dig så åker du på böter tyvärr.

• SandvikenMamma

Tusen tack!
    Då behöver jag inte vara orolig då med andra ord, så länge jag har passet med mig.

• Erita
    Anonym (polis) skrev 2006-09-26 08:55:46 följande:
    Tror faktiskt ni menar MFP som betyder multifråga person. Detta eller en QP (question police) kan vi poliser "slå" i vår radio för att få svar på vad ni förare är för några, rent polisiärt. Där får vi veta om ni har körkortsbehörighet, förlustanmält körkort, om ni förekommer i våra olika register (brotts eller misstankeregister) osv. Har du med dig ett giltigt leg eller ditt pass så räcker det. En kopia på förlustanmälan behöver du inte ha med. Dock måste du själv beställa nytt körkort, det gör inte polisen.Hoppas allt blir bra!
    MSP är samma som MFP, som polis borde du väl veta detta?
Svar på tråden Får jag köra utan körkort?