Jag har fått sparken! Vad kan jag göra?
En vecka in i maj i år började jag min praktik som skulle vara i 2 månader.
En vecka in på praktiken fick jag veta att jag var gravid. Vd´n på företaget hade sagt att det fanns jobbmöjligheter efter min praktik så jag ville vara ärlig mot han direkt. Så efter vul i slutet på maj berättade jag hur situationen såg ut. Och han uppskattade min ärlighet och sa att det inte spelade någon avgörande roll för en möjlig anställning.
En vecka innan min praktiktid var slut var jag på väg att söka det kommande jobbet. Men vd´n sa åt mej att inte söka tjänsten. Jag skulle få den ändå.
Men för att de skulle tjäna på det så fick jag förlängd praktik. För det i sin tur betyder att den 6/10 när anställningen börjar skulle de kunna få anställningsstöd från arbetsförmedlingen eftersom jag varit inskriven där 6 månader då.
Allt har flytit på bra. Och på fredag nästa vecka är det dags för anställning.
2 nya tjejer har kommit hit den senaste månadern. Den första är bästis med vd´ns fru. Den andra är här på praktik och kostar inte företaget någonting.
Igår tog vd´n in mej på kontoret och sa att de inte hade råd att ha kvar alla. En var tvungen att gå. Och lättast var att låta mej gå eftersom vi ändå inte skrivit på några papper än. Och så sa han: "Med tanke på din situation och din hälsa som vi vill ta hänsyn till så är det bäst för dej att inte vara kvar här." Min situation är alltså att jag är gravid.
I 6 månader har jag ödslat min tid för ett minimibelopp som inte är rimligt att leva på. De har utnyttjat mej genom att få ha praktikant som de inte behöver betala för. Meningen var att jag skulle jobba året ut för att sedan få bebis i januari. Men vad ska jag göra nu? Det finns knappast någon arbetsgivare som vill ha mej nu... Istället för att de utnyttjade mej kunde jag ha fått komma till ett annat ställe och fått en lön för det jag gör. Men nu förlorar jag stort på det här...
Vad kan jag göra? Vad hade ni gjort?
Hoppas det inte blev för svamligt...