• Nicoles mamma

Jag har fått sparken! Vad kan jag göra?

En vecka in i maj i år började jag min praktik som skulle vara i 2 månader.
    En vecka in på praktiken fick jag veta att jag var gravid. Vd´n på företaget hade sagt att det fanns jobbmöjligheter efter min praktik så jag ville vara ärlig mot han direkt. Så efter vul i slutet på maj berättade jag hur situationen såg ut. Och han uppskattade min ärlighet och sa att det inte spelade någon avgörande roll för en möjlig anställning.
    En vecka innan min praktiktid var slut var jag på väg att söka det kommande jobbet. Men vd´n sa åt mej att inte söka tjänsten. Jag skulle få den ändå.
    Men för att de skulle tjäna på det så fick jag förlängd praktik. För det i sin tur betyder att den 6/10 när anställningen börjar skulle de kunna få anställningsstöd från arbetsförmedlingen eftersom jag varit inskriven där 6 månader då.
    Allt har flytit på bra. Och på fredag nästa vecka är det dags för anställning.
    2 nya tjejer har kommit hit den senaste månadern. Den första är bästis med vd´ns fru. Den andra är här på praktik och kostar inte företaget någonting.
    Igår tog vd´n in mej på kontoret och sa att de inte hade råd att ha kvar alla. En var tvungen att gå. Och lättast var att låta mej gå eftersom vi ändå inte skrivit på några papper än. Och så sa han: "Med tanke på din situation och din hälsa som vi vill ta hänsyn till så är det bäst för dej att inte vara kvar här." Min situation är alltså att jag är gravid.
    I 6 månader har jag ödslat min tid för ett minimibelopp som inte är rimligt att leva på. De har utnyttjat mej genom att få ha praktikant som de inte behöver betala för. Meningen var att jag skulle jobba året ut för att sedan få bebis i januari. Men vad ska jag göra nu? Det finns knappast någon arbetsgivare som vill ha mej nu... Istället för att de utnyttjade mej kunde jag ha fått komma till ett annat ställe och fått en lön för det jag gör. Men nu förlorar jag stort på det här...
    Vad kan jag göra? Vad hade ni gjort?

Hoppas det inte blev för svamligt...

• Svar på tråden Jag har fått sparken! Vad kan jag göra?
  • Charlott29

Hmmm... låter ju lite som att du blev uppsagt pga graviditet. Det ville få det att låta som att det var för din skull... men nja det känns inte så va!?
    Jag skulle nog gått vidare med det här - om inte så för att sätta ner foten. Svårt när man inte har papper på det men jag skulle försökt ändå. Har de något råge i sig så tar de på sig det.
    Önskar dig lycka till!

• Nicoles mamma

Ehm... Jag är inte med i något fack eller a-kassa eller någonting... Dumt, jag vet!

• PandaMamma

Med liknande erfarenheter bakom mig så skulle jag vilja ge dig rådet att skaka på dig, samla krafter och hitta nya vägar. Du vill inte jobba hos en sån arbetsgivare. Prata med din kontaktperson på arbetsförmedlingen som hjälpte dig att få praktikplatsen, jag fick hjälpen med nya alternativ trots att jag egentligen hade "förbrukat min rätt" och fick då istället utbildning och under den så fick jag ett jobb och sen har det bara rullat på.

Klart att någon arbetsgivare vill ha dig ändå, kan vara svårt att hitta jobb medan man är gravid eller direkt efteråt men fortsätt kämpa och tänk på alla positiva egenskaper du har och de du kommer att samla på dig som nybliven mamma! Kanske kan du söka tillfäligt vikariat i butik eller skrivbyrå?

• Charlott29

Diskrimineringsombudsmannen? Är detta inte en form av diskriminering? Om du blev uppsagt pga graviditet menar jag... jag vet inte, ring och prata med dem?!

• PandaMamma

Det är inte säkert att facket kan göra något ändå, är det ett litet företag med färren än 10 anställda så har de lite speciella regler vilket en nära vän fick erfara dyrt genom egna erfarenheter (blev uppsagd under sin föräldrarledighet för att de ville anställa hennes vikarie...).

Orkar du så slåss men det är jobbigt och jag skulle nog i det här läget personligen välja att släppa taget - men se istället till att arbetsförmedlingen får in i sina register hur du blivit behandlad så att du fortsätter få hjälp och nya möjligheter där istället för att hamna utanför för att du redan fått möjlighet till praktikplats....

• Un Zéro

Men... du har ju blivit grundlurad! Eftersom du inte har några papper skrivna kan det bli mycket svårt att agera (via facket etc.) -men om du har samma jobb som de andra två som kommit efter dig så tycker jag att företaget gjort fel. Har du papper på varför du fick förlängd praktik? Sparade email?

Om du inte kan göra något så hoppas jag innerligt att du samlar mod till dig och säger till VD'n rätt ut att du känner dig utnyttjad och att hans agerande inte hör hemma i företagsvärlden.

• AnneSophie

Vänd dig direkt till det fack som du borde ha varit medlem i (ajabaja).
    Jag är inte 100% säker på att det går att driva fallet då man i diskrimineringsfall måste kunna bevisa diskriminering, vilket är svårt.
    Men du kan prata med facket ändå.

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • chevy

TYVÄR vill jag säga först för samhället gör inte speciellt mycket för den som blir uppsagd pga könsdiskriminering som tex graviditet... Jag blev uppsagd när jag blev gravid pga "arbetsbrist" (sa de alltså), 2veckor efter att jag fått gå hem anställde de en ny kille, efter över 1års stridande fick jag ut 24000kr, det var inte värt det!!!! All smutskastning mm för lite över 20 tusen :(
    Vi lever fortfarande i ett fruktansvärt dåligt samhälle när det gäller könsdiskr...

Svar på tråden Jag har fått sparken! Vad kan jag göra?