varför svettas så mycket?
vissa nätter är jag alldeles dyblöt i svett och idag så rinner det bara av mej...varför? är i vecka 33+1...
vissa nätter är jag alldeles dyblöt i svett och idag så rinner det bara av mej...varför? är i vecka 33+1...
Ämnesomsättningen ökar under senare delen av graviditetn, jag har oxå börjat svettas kopiöst de sista 2 nätterna är i v 32 så jag duschar ca 2 ggr / dag ..Inte kul men det hör till..
Man har mer blod än vanligt när man är gravid vilket gör att hjärtat slår extra fort, kanske dte kan vara en förklaring?
Jag minns när jag var i slutet med sonen.. usch ja!! Och dte var i juni förra året när dte var outhärdligt ute.. höll på att dö!
Du har betydligt mer blod i kroppen än normalt, det gör att du känner dig väldigt mycket varmare.
Se t ex www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp om allt som händer i kroppen under graviditeten. Enligt den börjar dock blodvolymen avta efter v 34, så förhoppningsvis har du nått din "varmaste" period!
minns ej att jag hade så med min son!!
Ojojoj, stackare, jag har samma problem!! Har svettats heeeeela sommaren, å gör det fortfarande! Blir galen när man ser folk i varma jackor å sköna jumpadojjer ute, jag går fotfarande i flipflop å linne!!*fniss*
Men tänk såhär: bebisen i din mage är som en egen ugn, kroppen jobbar för fullt för bebbens skull å du har massa extra blod å vätska i kroppen som kroppen jobar extra hårt för å pumpa runt.
Jag har svettats så mkt framförallt i ansiktet å torkat mej stup i kvarten med servetter å handdukar så jag har blivit helt rödfnasig, skitfult. Men jag hoppas hoppas hoppas att det blir bättre när bebis e ute.
Försök att ta det lugnt å dricka mkt, det är mina bästa tips.
Jag är också varm och är bara i v.22 än.
Var varm förra grav också och trodde att det skulle försvinna efter förlossningen men det fortsatte nästan så länge som jag ammade.
man lärde sig att ha med sig en extratröja så man kunde byta om det blev för hemskt.
Hihi, en biverkning av allt detta extrablod är att man inte blir så där blek som man brukar vara under vintern. När bebis kommer och blodet försvinner ur kroppen påminns man dock snabbt om detta när man plötsligt blir blåaktigt genomskinlig...
Så det är ännu en sak att lägga till allmänna "känna-sig-otroligt-fräsch-efter-bebis"-listan (övrigt är t ex degig mage, avslag, håravfall, svullna bröst, påsar under ögonen osv)
Tur att vi får våra små underverk att förundras över så att vi inte behöver titta oss i spegeln så ofta!