• NightmareQueen

Levonova

Jag använder mig av ett mycket bra preventivmedel i for m av levonova hormon spiral. Jag vill ha lite allmän pros and cons av fl. Erfarenheter osv. Alltid bra att ha koll på vad man stoppar i kroppen. Har den för andra omgången nu och är inne på mitt sjätte år.
    Så har du brukat, känner någon som brukat och har tankar information skriv dem här i tråden.

• Svar på tråden Levonova
  • kixan

Jag hade en sån och den fungerade bra i den meningen att jag helt slapp mens, men dessutom så hade jag noll sexlust också, så fort spiralen togs ut återkom sexlusten... Så den är ju preventiv i dubbel bemärkelse kan man väl säga...

• NightmareQueen

Konstigt hur olika man kan reagera. Jag har definitivt inte tappat minsta lilla sexlust. Kan inte säga att jag har ökat heller. Första gången satt den lite obekvämt. Vet at jag fick lite ont av den som liknade framfall. Men nu andra försöket så märker jag inte av den. Slipper dock tyvär inte mensen helt. Ska kolla upp den nu i november för att se så den sitter rätt samt ta cytologprov...huh.
    Men tack för svar och jag hoppas det komme fler.

• Margot

Jag har haft Levonova och den fungerade perfekt, med undantag för några månader innan jag tog ut den då jag tror att den hamnade lite snett och jag fick smärtor i ena sidan, särskilt vid sex.
    Annars kunde man ju glömma bort den helt och hållet.
    Slapp inte mens helt och hållet (skönt! Annars skulle jag bara oroa mig iaf), men den blev mindre och höll i sig kortare tid. Sexlusten var som vanligt eller kanske rent av mer.
    En klar fördel från min synvinkel är också att av alla hormonella p-medel innehåller(/utsöndrar) Levonova minst hormoner och det passar mig som är känslig.

• NightmareQueen

ah se där. Det visste jag inte, att den utsöndrade minst hormon.

• calcioaddict

Jag hade min i sju år innan vi bestämde oss för att tillverka en till bebis. Jag har inget som helst negativt att säga om Levonova. Slapp mensen, påverkade inte sexlusten. När jag ammat färdigt kommer jag att sätta in en ny, utan tvekan!

• Tingen

Här är en till som är nöjd med Leonova!
    Fungerade super de 5 åren jag hade den. Mindre nästan ingen mens, inga smärtor. Ingen skillnad när det gällde sexlusten. Ska nog sätta i en efter amningen.

• Jo79

Satte in Leonova för 11 dagar sedan, och det blöder fortfarande lite. Inte speciellt mycket, men lite grann. Ska det göra det? Läkaren sa något om en vecka-10 dagar, men det var väl så länge man skulle vänta med 6?

• kobra

Jag satte in min levonova i juni och jag blöder än, har blött mer än jag varit utan blödning. Skitjobbigt, men det kan ju ta ett halvår innan det har stabiliserats så jag väntar väl en stund till dåå, sååå lessss

• jagälskarallaminabarn

Jag hade Levonova i 4 år innan det kom fram att den kunde påverka hur man mådde på ett negativt sätt. Tog ut den och mådde mycket bättre psykiskt. Visst var det skönt att slippa mensen men definitivt inte värt det så här efteråt. Det är förstås möjligt att jag är hyperkänslig mot hormoner, har inte kunnat ta vare sig p-piller (de minskade inte mensen eller tog bort mensvärken som det var meningen), Levonova eller Cerazette som är ett mini-piller som jag fick samma problem med som med Levonova. Hoppas det går bättre för dig trådstartaren!

Svar på tråden Levonova