• Suimi

Mei Tai eller sjal som resestol?

Ska resa utomlands i november med familjen och håller på att skriva en lista på vad som ska med. (en hel del när man har bebis   :)  ) Hade tänkt sy eller köpa en sack n seat stol att ha med, men kom sedan på att man kanske kunde använda mei tai eller en sjal som ändå ska med. Då blir det ju mindre packning...

Någon som har provat?

Vill gärna se bilder!!!

• Svar på tråden Mei Tai eller sjal som resestol?
  • Ragnar

Vi har ofta haft sjalen som stol. Det har gått jätte bra på de flesta stolar. Fast det är bäst på stolar med tygsits, då blir det inte halt och han sitter stadigare. Nu när vår son har börjat vilja äta själv sätter vi en kudde, jacka eller annat som finns tillgängligt under så att han kommer högre upp.

• MuminMy

Japp! Så gör jag jätteofta, fungerar också jättebra på t.ex. tåg och bussar

Samma princip gäller för mei tai- räcker inte midjebanden runt om kan du ta ett midjeband och ett axelband till varje knut, fast bäst är ju om axelbanden räcker runt så du kan knyta fram.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • bucho

jag snyltar lite på tråden..med en mei tai,ska man ha fyrkantsdelen bakom stolen då? och knyta midjebanden runt stolen och de långa axelbanden runt barnet som på bilden? har jag fattat rätt?

• MuminMy

Nej, tvärtom ska du göra, du låtsas alltid att stolsryggen är din överkropp och att barnet ska sitta på "din mage" och så gör du som vanligt

Du knyter alltså två band runt stolsryggen så långt ner som det går och lägger tyget över stolssitsen, grenslar barnet över tyget, drar alltså ihop det i grenen och tar sedan de andra två banden och drar bakåt under barnets armar och knyter bak på stolsryggen alt. korsar bakom och knyter fram.

Jag använder ofta sjalen när vi är hos människor som inte har barnstol, har de ingen juniorstol heller kommer iofs barnet lite lågt men det brukar ordna sig. Juniorstol gör dock saken mycket enklare

• bucho

aaah nu hajar jag! ja det var ju mer logiskt...trött mamma...snygg meitai å bebis förresten

• MuminMy

TAck Tyvärr är den inte så skön att bära med för mig som har några bilringar runt magen så den får mest agera "stol". Just  nu har den åkt på semester med svägerskan (att användas på bussar och tåg

• bucho

aja men d blir ju en snygg stol iaf ska ta med min och en nyinköpt ringsjal på semester i nov...slippa barnvagnskrångel!
    hur gammal ska bebisen va för att sitta så förresten? d märker man kanske..

• MuminMy

måste ju kunna sitta hyfsat med stöd i alla fall, min son är 6 månader (och lite sen motoriskt) på bilderna ovan. Med ringsjal kan det bli trixigt om stolsryggen är för stor men det går det med!

Svar på tråden Mei Tai eller sjal som resestol?