• Emelie79

Tre eller fyra hjul på barnvagnen?

Hej!
    Funderar på vilket som är bäst: Tre eller fyra hjul på barnvagnen??
    Någon som har åsikter om detta och gärna varför ni tycker som ni tycker?
    Nån särskild modell att rekommendera?
    Snälla, hjälp mig i barnvagnsdjungeln....
    Kram

• Svar på tråden Tre eller fyra hjul på barnvagnen?
  • sofialisa

tre !! mycket mer lätthanterlig och snyggare så klart!

• Queen Of Darkness

Själv funderar jag oxå på vad för vagn jag vill ha. Vill ha en trehjuling men eftersom jag kommer åka mkt kommunalt funderar jag på hur det blir att få upp vagnen i buss ex. När man sätter ner det främre hjulet först funderar jag ju på ifall det inte skulle bli väldigt lätt att tippa... Likaså vid trottoarkanter? Men när man väl provkör dem så kanske man får svaret :D

• getingmidja

Skulle aldrig få för mig att ens titta på en 3-hjulig barnvagn.

• Emilia83

en trehjuling fungerar även på vitern, gäller bara att köpa en stabil sådann är jätte nöjd med min =)

• kalaskulan

Har inga som helst problem att åka buss och tunnelbana med min trehjuling. Man får gå på "baklänges" på bussen så man får två hjul mot kanten. Är en ren vanesak....

Är hur nöjd som helst med trehjulingen. Vi valde tre hjul för att vi ville att den skulle vara liten och smidig i stan.

Lycka till!

• NeasMamma

Trejhulig!! Vilken skillnad!! (har haft båda) Himla smidig och inga problem på bussen heller.
    Vi har en babytravel med stoooora hjul så den är bra på vintern med.

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • getingmidja

Ja, det är väl många citymammor härinne...och i städerna passar väl en sådan vagn kanske...

• Novus

Jag ville aldrig ha en 3-hjuling. Älskar vår Brio Kombi, en stadig vagn med 4 hjul.
    Däremot måste vi ha en syskonvagn nu och då föll valet ändå på en 3-hjuling. Däremot kommer vi använda Brion mest. Så det bästa är att först kolla vagn och sedan kolla under hur många hjul den har

• Ängel1982

Jag tycker att det är snyggare med tre hjul men jag valde en vagn med 4 hjul för att det känns mer stabilt och mer praktiskt.

• solen13

Det finns ju de vagnar som har två hjul fram men de sitter ihop, de borde vara lite säkrare för er som pratade om bussresor mm.

• apache

Jag bor på landet och väljer absolut 4 hjul,stabilt och bra,tar mig fram överallt med min Teutonia.Dessutom väljer jag lufthjul,som jag tycker är ett måste på våra rätt knöggliga vägar.

• Sonya

4 hjul alla gånger.
    Stabiltet och komfort.

Jag kan inte låta bli att tänka på vad som händer om någon idiot springer på/förbi vagnen i framkant, välter den inte lätt då?

Men jag har full förståelse för smidighet den tar säkert mycket mindre plats på en buss!

• lajjalo

solen13: precis, en sån vagn har vi haft till vår son. det är en nanny4, superbra!
    nu när vi ska få barn nr 5 tätt med storebror har vi köpt en syskonvagn, en urban jungle. den är helt suverän, smidig och enkel på alla sätt och vis, men den h ar ju också fyra hjul.

när vi köpte enkelvagnen till pojken var jag mycket rädd för att den skulle tippa. det hade stått mycket i tidningarna om det under min graviditet och jag ville inte riskera någonting.
    en vagn med fyra hjul är ju stadigare, det kan man ju aldrig ändra på, men sen är ju frågan hur ostadiga trehjulingarna är. jag tror säkert att det finns trehjulade vagnar som står stadigt, även om barnet lutar sig ut på sidorna.

för oss var det enbart en säkerhets grej att köpa 4hjulat. en trehjuling med roterbara hjul är ju ofta enklare att köra! även om man bor på landet så är det ju mest hjulens storlek som påverkar, inte så myccket det faktum att de kan röra sig. oftast kan man dessutom låsa framdäcket i ett läge om man tex går i mycket snö eller sand....

lycka till i vagns-djungeln!!!

Svar på tråden Tre eller fyra hjul på barnvagnen?