Ta bort blodfläckar på kläder
Hur gör man det?
Hur gör man det?
Lägga plagget i Kall vatten ett tag innan du tvättar det
kallt vatten och salt har jag hört är bra, det brukar funka, men jag vet inte, det kanske räcker med kallt vatten.
Köp en galltvål Finns på www.galltval.se tror jag. Fumgerar inte det så går inte fläcken bort
Tvål och kallt vatten innan man tvättar i maskin.
kall vatten och salt.. är det ett mindre plagg går det att låta det ligga i blöt i saltvatten ngn dag så löser blodet sig.
Det var lite panik för vi har tvättid idag. Så jag har bara hunnit lägga 2 tröjor i kallt vatten och salt en kort stund. Hoppas det går bort en av favorittröjorna...annars har jag länge funderat på att köpa galltvål och det är kanske dags nu när dotterns kläder alltid är fulla av svåra fläckar.
Tack för era svar och tips!!
Jag kör Tabort (sprayflaska från ICA) på alla fläckar. Hittills är det bara fettfläckar som det inte har funkat på.
Den har jag också men den är slut nu precis fast jag tycker inte alls att den tar bort bra. Inte på barnmatsfläckar, tomatfläckar, chokladfläckar ja och en del annat. Ibland har det funkat om jag har tvättat med lite yes först. Är så trött på alla kläder som förstörs.
Märkligt. Hos oss funkar det tom på fläckar av köttfärssås, och de brukar annars vara omöjliga att få bort.
Hmm..jag kanske är för snål med sprayen eller så kladdar Eja in fläckarna lite extra för att dem inte ska gå att få bort
Jag sprayar direkt på fläcken och ganska ordentligt så att tyget blir blött. Sedan lägger jag in i tvättmaskinen och tvättar.
Ja ok...men vi har ingen tvättmaskin i lägenheten så jag kan nästan aldrig tvätta kläderna direkt. Det är kanske det som är det stora felet. Mina/dotterns kläder har ju alltid legat ett par dagar med fläckar om jag inte tar det med yes direkt...vilket jag oftast glömmer eller inte hinner med.
Synd att man inte har en tvättmaskin hemma men det ska inskaffas så fort möjlighet finns.