• camomillis

Koppla ur airbag på en merca - måste man vända sig till auk. merca verkstad då??

Hej!

Vi har en Mercedes E klass, med airbag fram o i dörren.
    Ringde nyss till Merca o frågade om man behövde koppla ur båda, men fick svaret att den i dörren kan vara kvar.
    De skulle ha 1700kr för att koppla ur den fram!!! Höll på o storkna!
    Vet någon om man måste anlita just en auktoriserad merca bilfirma, eller duger det med vilken verkstad som helst? Givetvis betalar jag om det krävs, det är ju så viktig grej! men Merca är ju inte kända för att vara billiga...

• Svar på tråden Koppla ur airbag på en merca - måste man vända sig till auk. merca verkstad då??
  • missteddy

det måste vara någon som kan din bil så en auktoriserad firma är nog det bästa.

• AnneSophie

Auktoriserad verkstad är nog att rekommendera.
    Och du...det kostar över 6000 att koppla ut airbagen på passagerarsidan på min Jeep och lika mycket att koppla in den igen. Därför får barnen sitta därbak.

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • överbandsfürern

ha barnet bak istället!
    vilken strl på mercan är det?

Sötnosen heter Kasper
  • Andrésmamma

Var försiktiga med det där att koppla ur. Vissa bilmärken FÅR man inte ens göra det på, då risken i alla fall finns att airbagen löser ut vid krock.
    Vi tordes inte göra det, trots att det skulle funka på båda våra bilar, fördrog vi att använda barnstolarna bak i stället.

• Twid

hej !jag har jobbat på bilverkstad, så jag kan varna dig för att man inte kan lita på airbagen även ifall man har kopplat ur den.. det är deras skylldighet att informera om att det inte är säkert, så därför skulle jag rekomendera att ha barnet bak.

lycka till!

• camomillis

Det är en E klass = modell stor

Mmm.. men det sägs ju att man bör ha dem fram! Att det är säkrare så.

AnnSophie: Haha, ok! Ja då tycker jag att 1700 va billigt! Ska tänka på dina 6000 när jag betalar, men jag förstår dig, då skulle jag nog också sätta bilstolen bak istället.

• överbandsfürern

jo men är det en 190 eller 230 eller?
    bara nyfiken eftersom jag har stort intresse för just MB hihi

Sötnosen heter Kasper
  • camomillis

Twid: Men va fan! Varför sägs det att barnen ska sitta fram då?? Att det är typ 70% säkrare vid en krock (eller vad det nu va jag läste i tidningen)
    Men om det ändå inte går o lita på så känns det ju inte så kul...

• Babylangtan

Säkerhetsbutiken avråder alla från att ha barnstolar i framsätet om det finns airbag där! Även om den kopplats ur. Det är ingen absolut säkerhet enl dem..trots att man lämnat in den på aukt. verkstad så kan man inte lite på att det har gjorts på rätt sätt. Jag ska låta vår bebis åka där bak!!!

• missteddy

barnen sitter säkrare fram om det inte finns någon airbag annars sitter de säkrare bak

• överbandsfürern

STOOOOOR bil

fast ja skulle nog rekomendera att ringa runt till olika auk MB-verkstäder och höra på deras priser. för det kan skilja sig.
    vart bor ni??
    i åmål finns det ett ställe som är billigt

Sötnosen heter Kasper
  • prinsessa05

Vi har våra twins bak & det är perfekt, kan själv klättra bak & sitta i mitten om det är nödvändigt, vi har en E klass 320..

• Mamma Lotta

Jag har hört att man inte ska lita på en eventuell urkoppling av airbagen den kan lösa ut ändå i så fall får man ta bort den helt och det är svindyrt! Det är bättre att ha bilbarnstolen bakåtvänd i baksätet i så fall. Om airbagen löser ut trots urkoppling så kan den slå omkull bilbarnstolen och på så vis skada babyn. Visst är det säkrare att ha dem fram men bara om däe inte finns airbag

• camave

vad jag har förstått av vänner som är bilmekaniker så är airbagen en sprängladdning...... så bara för att den kopplas ur så finns alltid risken kvar.....
    man kan bara känna sig säker om airbagen tas ur HELT  från bilen..... och det ska tydligen vara vääääldigt dyrt.
    våran kommer åka bak Glad

Bf ,fredagen den 13 oktober
  • camomillis

Ja efter era svar så blir det nog till o ha bebben bak iallafall. Dock kommer jag barnet åka en hel del bil själva, så därför hade det ju varit smidigare med barnet fram. Men men, inte så mycket att göra åt.

överbandsfurern: ja, en v8 på 4.3l har jag lärt mig att det är *stolt* Har en bilintresserad sambo. Han bytte sin m3a till den här istället, o det blir nog enklare nu när vi ska ha barn. bmwn va fin o så, men ack så liten. Så nu fick han nöja sig med en billigare leksak, en 200sx.

• Nickan

På vår verkstad sa de att de inte kan ta ur den ur bilen för de har ingenstans att förvara den, just för att det är en sprängladdning. Verkstäderna får inte tillstånd för sådant, sa de.
    Airbagen fram är urkopplade men tjejen åker där bak.

• Mjao

Vi kommer att ha bebin bak, litar inte på att airbagen verkligen kopplas ur. Sen så sitter väl vuxna bättre fram om det finns airbag. Visst ska man tänka på barnet säkerhet men jag tänker inte sluta tänka på min och makens så vi sitter fram och bebin bak!

• Mammanseko

Vi kommer inte att koppla ur våran, den ska tas bort helt och hållet, istället kommer det att sitta ett litet motstånd där.
    Sambon jobbar/jobbade på aukt.bilverkstad och de tar bort dom helt och hållet, kopplar ej bara ur eftersom det KAN bli en gnista som antänder airbagen ändå vid en krock.

Svar på tråden Koppla ur airbag på en merca - måste man vända sig till auk. merca verkstad då??