• Netrios

Kaffe när man är gravid...

Har både hört och läst att man helst inte ska dricka kaffe när man är gravid. Men om man nu vill dricka kaffe, hur mkt får man dricka om dagen innan det blir farligt? Dricker inte så mkt kaffe egentligen...2-3 cappuccino om dagen, kan jag fortsätta dricka mina godingar?

Kan tillägga att jag inte är gravid än.

/Jeanette

• Svar på tråden Kaffe när man är gravid...
  • vårsol

Svenska livsmedelsverket skriver att man bör begränsa sig till max 3 koppar per dag.

• Netrios

vårsol: Så jag kan dricka mina 2-3 koppar med gott samvete? =)

• Knubben

Det kan du absolut göra, men det är inte säkert att kaffet smakar lika gott när du blivit gravid. Själv är jag en riktig kaffemoster, men jag blev mycket besviken när jag upptäckte att kaffet inte längre smakade så gott som det brukade.

/Lotta

• vårsol

Ja, det tror jag. Det står att rekomendationerna kan komma att ändras eftersom forskning bedrivs inom området (eller något åt det hållet) men det är vad de rekommenderar nu. Jag tycker inte att kaffe är lika gott nu men dricker en kopp varje morgon eftersom jag får fruktansvärd huvudvärk. Jag tror att det är lugnt att dricka kaffe så länge man inte häver i sig litervis...

• Lillajag71

Kaffedrickande i större mängder (innan man blir gravid eller försöker bli gravid) liksom mkt coco cola drickande rekommenderas inte om man har svårighet att bli gravid. Det är då det är som viktigast, när man väl kommit en bit in i graviditeten så kan man med gott samvete dricka ca 3 koppar per dag. Så ta´t lugnt

• MammaU

Ååå vad avis jag blir på er som kan dricka kaffe! Jag blir fortfarande illamående av en endaste liten kopp får hålla mig till te! Och jag som formligen har levt på kaffe innan graviditeten! Tufft det här för mig, slutat röka och slutat med kaffe, på en och samma gång *s* fast vad gör man inte för den lill* som till slut valt att bo i min mage

• Tiril

Lade av med kaffe nu under grav, men dricker coca cola istället. I vanliga fall dricker jag både och.

• tinkerbell74

Jag slutade dricka kaffe när jag blev gravid. Var inte ens sugen på det eftersom jag mådde illa till v.12.
    Men nu dricker jag 1 kopp/dag efter att ha blivit rekommenderad det av min läkare till och med! Jag har haft mycket ont i huvudet och hon sa att kaffe kan hjälpa och att i små mängder är det inte farligt för barnet.

• Nattisen

Åh.. Kaffe är ju så gott
    Dricker mest te nu, men ska nog ta en caffe latte ikväll.. *sugen*

• SriLakshmi

Jag drack mest te innan grav, men nu blir jag förstoppad av det. Det blir en kopp kaffe latte ibland i stället för det sätter fart på förstoppninen. Dricker lite ört te, men inte för mycket för det har ju olika konsekvenser det också.
    Kaffe latte mycket gott!!

Svar på tråden Kaffe när man är gravid...