• ProPPens

Tapetsera köksluckor?!

Finns det nån som har gjort det? Fick reklam härromdagen från Färgtema där dom skrev att man kunde tapetsera på sina köksluckor. Sen klarlackar man över så att matos och smuts går att torka bort. Känns som ett bra och billigt sätt att göra en minirenovering av vårat kök. Vi har inte råd att byta allt just nu och då vi måste köpa måttanpassade luckor om vi ska byta så blir det lite för dyrt just nu.

Jag SKA bli mamma snart!!!
  • Svar på tråden Tapetsera köksluckor?!
  • Lola Jämtland

Har ni kollat vad det kostar att lacka om luckorna?

//Blivande husägare!
  • musli

proppens, vilken cool idé!!! Finns ju massvis med häftiga tapeter!!! Nu måste jag snoka lite också, undrar om jag inte ska göra så i tvättstugan...

//heavy metal-mamma...
  • ProPPens

Fast vi vill inte gärna ha enfärgade luckor utan kanske lite mönster på dom... Därför tänkte vi att det skulle vara roligt med tapeter på istället!

Priset brukar väl ligga runt 200-300kr/lucka. Vi har ganska många luckor dessutom, typ 18 och sen har vi väl sådär en 9 lådor. Så det blir nog 3000-4000kr för allt. Med tapeter kanske vi måste köpa typ två-tre rullar och sen klister och lack... Dvs bra mycket mindre än flera tusen.

Jag SKA bli mamma snart!!!
  • Lola Jämtland
    ProPPens skrev 2006-09-26 12:21:36 följande:
    Fast vi vill inte gärna ha enfärgade luckor utan kanske lite mönster på dom... Därför tänkte vi att det skulle vara roligt med tapeter på istället! Priset brukar väl ligga runt 200-300kr/lucka. Vi har ganska många luckor dessutom, typ 18 och sen har vi väl sådär en 9 lådor. Så det blir nog 3000-4000kr för allt. Med tapeter kanske vi måste köpa typ två-tre rullar och sen klister och lack... Dvs bra mycket mindre än flera tusen.Jag SKA bli mamma snart!!!
    Aha! Ok!

Idén med tapeter är ju rolig iaf.
    //Blivande husägare!
  • byström

inte testat, men självklart borde det funka! kan tänka mig att man får vara lite försiktig med lacken bara, inte hålla på och peta för länge. risken finns att du blöter upp färgen i tapeten, och drar bara runt det. vattenbaserad lack, gör det snabbt, och lägg en 2-3 lager minst. borde funka rätt bra. inget som håller i åratal kanske, men en OK lösning för några år?

• kalinan

Hmm... jag minns 70-talet när man tyvärr tapetserade gamla fina spegeldörrar... Blir ett elände att få bort det sen och inte särskilt snyggt heller! Så det låter inte så vackert i mina öron, men får jag se ett exempel kanske jag ändrar mig. Så du kan väl fota när det är klart så vi får se?

• darkwell82

Har en tapetserarehemma hos mig just och jag frågade honom. han var skeptisk. -Men prova då först på en lucka, var hans tips

Svar på tråden Tapetsera köksluckor?!