• Anonym

Min lille bebis ramlade ur sängen...

Inatt hände något jag lovat mig själv ALDRIG skulle hända. Jag somnade medans jag ammade på "fel" bröst (fel sida) och vaknade av att min 5-månaders ramlade ur sängen. Jag vaknade sekunden han föll och slängde mig efter honom. Jag tror täcket skyddade honom lite men han for ändå i golvet. Han skrek och han skrek, men lugnade sig ganska snabbt. Jag blev helt chockad och kunde knappt andas. Han ammades till sömns och sedan lade jag ner han jämte mig i sängen. Vågade inte somna om, utan satt och tittade på honom resten av natten.

Han verkar inte alls på något sätt påverkad av fallet men jag är totalt nojig! Vet inte om jag någonsin vågar ha han i sängen mer. Jag brukar aldrig ha han liggande jämte mig på den sidan, varför gjorde jag så inatt!!!?? Min sambo reagerade knappt utan somnade om och jag bara grät och grät.

Kan det ha hänt någonting? Hur märker man det?

Detta blev långt, hoppas ni orkar läsa. Mår så dåligt....

• Svar på tråden Min lille bebis ramlade ur sängen...
  • Vanilj

Det kan hända vem som helst.. egentligen ska dem inte sova efter om dem har slått huvudet men det är ju bra att du var vaken och såg han. Dem tåler rätt mycket dem små. Du kan kolla om han beter sig annorlunda och inte sover eller gnäller mycket är du mycket orolig låt en doktor titta på han.

Ett tips om du ska amma på den sidan lägg en kudd under bäddmadrassen om ni har en bäddmadrass då.

• Vanilj

eller han kanske inte slog huvudet?

• Anonym

Hej!

Jag förstår att man blir orolig när såna saker sker, men ett gott tecken på att de mår bra är att de skriker!! Konstigt nog! När min syster var liten, alltså för 32 år sen, så rullade vagnen ner på spårvagnsspåret och välte och syrran fångades upp i sufletten, och som hon skrek, har mamma berättat. Men allt gick bra! Och det brukar oftast göra det! Det är oftast mamman som mår sämst när sånt sker!

Om du känner dig orolig så tycker jag du ska ringa VC så får du garanterat komma dit så de får titta på din son.

En kompis son trillade ner för deras säng igår, de åkte direkt till VC, hände inget mer än att han fick sin första bula.

Kram

• sandy78

Hej! Det har hänt mig med varje barn... att de har ramlat ur sängen.. jag har blivit livrädd alla gånger men det har inte hänt något.. det är nog ingen fara ... bebbarna blir nog mest rädda tror jag..Oroa dig inte för det, det är sånt som händer..Kramizar Sandra

• Anonym

Jag vet inte riktigt, han har inget märke eller något sådant. Det hördes inget "dunk" heller. Han kanske skrek av chocken att vakna på det sättet!!!

Jag hade själv gett rådet till andra mammor att det nog inte var något farligt, men när det händer en själv blir man så hispig...

• Anonym (vanligt)

Det där tror jag är vanligt faktiskt. Mår han bra nu och är som vanligt så är det absolut ingen fara. Hjärnskakning märker man om de fått. Då blir de otroligt trötta och mår illa/kräks. Men jag har bara haft mina bebbar i sängen hos mig tills de varit runt 4 månader för sen har de varit så rörliga så jag inte vågat ha dem där. Men för säkerhets skull så kan du väl lägga honom i hans säng när han ammats så minimeras ju risken att han kan falla.

• Peda

det har hänt oss alla.. och man blir så rädd! Men det är för det mesta inte någon fara.. är du orolig så är det ju bara ringa bvc och höra prata med dem.. Kram

• Anonym

Barn är tåligare än vad man tror. Du kan alltid ringa lasarettet om du är orolig.
    Om du inte märker något, att han spyr eller har ont eller verkar må dåligt i största allmänhet är det nog ingen fara.

Detta är inte enda o sista gången han kommer slå sig. Vänta bara tills han börjar försöka ställa sig upp o hålla i sig i saker ;)

• Josse

ojoj ditt inlägg får mig att minnas när dottern föll ner från skötbordet(ovanpå tvättmaskinen) rakt ner i badkaret, hon var ca 6 månader. Nu ler jag lite åt händelsen för det var 2 år sen men jisses vad jag var skärrad. Jag höll till och med handen på dotterns mage men inte tillräckligt hårt tydligen eftersom när jag vände mig om så gjorde hon en kicksparksvändning men for med huvudet först ner i badkaret, tror att duschdraperiet hindrade fallet lite men kaboom låg hon där i en värsta konstiga vinkel, typ magen nedåt med benen längs med kanten upp mot kranen hur som helst efter att jag snabbt sett till att hon inte brutit sig (hon skrek först för att hon var förbannad sen ändrades skriket till en rädsla efter det att hon såg mig)jag fick ju upp henne på en nanosekund och jag var ju helt förtvivlad och vettskrämd och bara skrek på maken som är ambulanssjukvårdare att komma men dottern så fort hon hamnade i pappas famn och inte i min hysteriska så började hon le och skratta och inte ens en bula eller blåmärke fick hon.
    Sen vart jag lite nojjig någon vecka så jag bytte på golvet men det höll inte så hon fick flytta upp igen. Jag tror vi båda lärde oss en läxa den dagen, hon låg mer stilla och jag var mer vaksam.
    Det enda jag kan ge dig just nu är en styrkekram *kram*

• ness

Har hänt oss också hon skrek en liten stund sen somnade hon om :)

• maneten

Har hänt mig också, jag somnade till när vi låg och vilade (tänkte själv ligga och läsa men slumrade till av misstag) och vips så hör man "dunk" och sonen är på golvet. Jag blev också livrädd men jag tog det osm ett bra tecken att han skrek i högan sky, sen blev han lugn direkt när jag tog upp honom nästan så då blir man ju lugnare själv också. Jag försökte hålla mig lugn för att inte skärra honom mer (det är ju rätt svårt i det läget). Tror det händer oftare än folk vill erkänna, för mankänner sig verkligen som en dålig mamma när ens barn gör så precis när man ligger brevid. Det verkar ju7 inte som att din son tagit skada av det för då hade han nog gett sig till känna vid det här laget. Du är ingen dålig mamma och sånt här händer!

• kosmo06

Det som kan hända när barn ramlar så där är att dom får en hjärnskakning. Kriterierna är att de ska ha varit avsvimmade och att de kräks (pga ökat tryck i skallen). Om barnet skriker isamband med fallet har dom INTE fått hjärnskakning, men de blir oftast väldigt trötta efteråt ändå. Man kan visst låta barnet somna. Det kan vara väldigt jobbigt för barnet att hållas vaket, och då är de bättre att de får sova men att man kollar att de är väckbara (detta gäller vid hjärnskakning). Känner man osäker och/eller orolig ska man alltid kontakta sjukvården för råd!!
    Och ett barn slår sig säkert 100 gånger, man kan inte ha koll på dom jämt!!

• Grus grus

Har den här tråden flyttats, eller hur kan TS vara anonym på den här sidan??

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Anna2barn

Samma sak hände mig för några veckor sen. Jag ammade också på "fel" bröst och vaknade av att min lilla bebis föll i golvet med en duns. Det var hemskt och man känner sig som världens sämsta mamma.

Eftersom det hände mitt i natten och jag blev jätterädd så ringde jag till barnakuten. De sa att jag skulle kolla om det blivit någon bula och det hade det inte. Först kunde jag inte heller somna, men om man får hjärnskakning så spyr man rätt rejält. Det var lugnande att prata med sjukhuspersonal.

Min lilla somnade också direkt efter så det är däför man blir extra orolig. Du behöver säkert inte orora dig. Jag rös när jag läste ditt inlägg för jag vet PRECIS hur du känner dig.

Kram till dig.

Ska bara tillägga att jag ligger oftast i en enkelsäng nu så jag har min lilla bebis intill väggen. Det händer fler än man tror.

• stinkie

Var på en första hjälpen-kurs för några månader sen och jag ställde den frågan. Hur vet man att det är ok? Det var ganska direkt efter att man hade fått läsa om Britneys Spears son som ramlade..... Man ska observera i sex timmar. Hon sa att man som förälder känner sitt barn bäst och därför den enda som kan se om barnet mår bra eller inte. Men precis som alla andra, så verkar det inte vara någon fara. Det händer, min son har ramlat från sängen två gånger och en gång från soffan. Han är lika glad för det =)

• rebeckaa

min äldsta FLICKA var 8månader när hon ramla av sängen, amma också henne på "fel sida" jag somna och det hände, jag grät och var så rädd vi åkte till akuten och de sa sen att det inte var ngn fara hon var pigg och glad igen efter en timme. de sa också att det har hänt flera ggr att barn kommer dit och har ramlat från skötbord ner på hårt golv och de har klarat sig, men de brukar vilja att man kommer in med barnet om de är under 1 år sa de. nu när jag har en bebis på 2 månader stäler jag spjälsängen på den sidan så att hon inte ska ramla ner.

• Modoiten12

Idag hände liknande sak mig och min 7,5 månaders son jag hade råkat somna om och han har då förmodligen börjat klättra på mig och över mig och jag vaknade av ett duns och sen direkt ett gallskrik nu hat det gått 2,5 timme sedan det hände och jag försökte direkt trösta honom och sen var min första tanke jag måste få honom att äta något och försöka hålla honom vaken och kunna ha koll på honom och efter att ha läst i denna tråden så är jag inte lika rädd längre över att han har skadat sig eller fått hjärnskakning då han inte har kräkts mer än efter att han hade ätit både ca 330 ml ersättning och även en halv klämmis med sådan sommar smoothie och han har varit glad och som vanligt försökt ställa sig på alla fyra och klättra igen så jag är väldigt glad att jag hittade denna tråden då jag började känna mig som världens sämsta mamma dels eftersom sängen han trilla ner från är ca 80 cm hög 

Svar på tråden Min lille bebis ramlade ur sängen...