• Curlingmorsan

Vad heter ridsport på engelska?

Någon som vet vad ridsport heter på engelska? Ska ha en muntlig redovisning och måste hämta informationen från en engelsk text. Men svårt att leta information när jag inte vet vad jag ska söka efter.

• Svar på tråden Vad heter ridsport på engelska?
  • siamesen

Riding eller equestrian sport

är det nagon speciell ridning du är ute efter?

• Curlingmorsan

Nä jag tänkte skriva lite allmänt om dressyr, hoppning, fälttävlan och distansritt. Vi ska skriva fakta om något vi gör på fritiden. Jag läser Engelska A så det ska inte vara så avancerat.

• siamesen

ok, det kommer säkert ga bra

• siamesen

2 ord för samma sak Dvs Riding eller equestrian sport...jag skulle inte säga riding sport.

• siamesen

Ordet finns iofs sa ändra inte om det blir jobbigt

Det är nog korrekt..bara jag som tycker det later omständigt

• Curlingmorsan

Tack för all hjälp! Vilken tur att du finns!

Vill ju att dom ska förstå att det är olika former av ridsport jag pratar om och inte bara ridning i allmänhet. Att dressyr,hoppning och fälttävlan är olika grenar inom ridsport. Hmm får se hur jag gör,det skall ju redovisas muntligt så det kan hända att jag byter ut det mot Riding.

Har några ord som jag inte kan hitta översättning på, kanske kan du hjälpa mig med dom oxå? Det är negotaiting och penalties.

• siamesen

Negotiate är förhandla och penalties är straff, utvisning eller böter...vet inte om det har nagon speciell betydelse inom ridsporten?

• grisenlisen

Equastrian sports är namnet för ridsport på engelska.

Dressyr heter : Dressage, banhoppning: Show jumping och fälttävlan heter: Eventing

Penalities betyder straff eller "fel" och innebär olika saker i banhoppning och i fälttävlan. I banhoppning får man ju 4 fel (penalities) för en rivning och 3 fel (penalties) för en hindervägran.

I fälttävlan får man istället straffpoäng (penalties). Fälttävlan består ju av tre moment; dressyr, banhoppning och uthållighetsprov (med terrängprov). I dressyren räknar man ut straffpoängen genom att ta maxpoängen i programmet minus den dommarpoäng man får. I banhoppningen kan straffpoängen ökas med 5 straff (penalties) för rivning och 10 straff för vägran. I terrängen kan man få 20 straff för hindervägran och så får man straff per sekund som man överskriver maxtiden.

Negotiating betyder förhandling. HAr ingen aning om hur det skulle användas på något särskilt vis inom ridsport.

• Curlingmorsan

Så här står det i texten jag har på engelska; Show jumping is a relatively young sport, which tests the skill of horse and rider in NEGOTIATING obstacles that are easily knocked down.

Ser nu att jag stavat lite fel på inlägget innan, det ska va negotiating och inte negotaiting

• siamesen

klara av? Passera?

jag förstar ju meningen pa engelska men är svindalig pa att översätta till svanska

• Hadjelina

vet inte om du sett det redan, men du kan söka på Equine sport också

Svar på tråden Vad heter ridsport på engelska?