• Karpet

Måste ägg och jäst förvaras kallt?

Vår nya monsterkyl och frys har precis levererats och de har tagit vår gamla lilla med sig bort härifrån. Nu får jag inte knäppa på kylen eller frysen på 24 timmar och undrar därför om äggen och jästen kommer att klara sig i rumstemperatur så länge? I en utav butikerna jag handlar i står äggen inte kallt inne i affären har jag för mig nämligen. Jästen hade jag för övrigt tänkt använda imorgon så den behöver inte stå så länge.

• Svar på tråden Måste ägg och jäst förvaras kallt?
  • Jennie Brunflo

Japp det klarar sig.

Du behöver ju inte ställa äggen tokvarmt.....men de klarar sig.

• cornelia83

Äggen klarar sig i vanlig temperatur.
    De har äggen i kartonger utan kyla på många affärer nu, har jag sett. Sedan hörde jag en chef för ÖB som sa att äggen inte behöver kyla.

• Karpet

Vad bra, samma gäller för jästen eller?

• Jennie Brunflo

Jäst bör ju förvaras svalt....men har du ingen kylbag eller nåt att lägga den i.

Eller kanske ett svalare ställe i huset?

• Karpet

Jag har kylbag, men de är redan rumstempererade och jag har bara smälta kylklampar. Jag kan ju lägga dem utomhus under natten, då blir det åtminstone 15 grader eller så ute. Här hemma har jag det inte kallt någonstans.

• Googels

Jag förvarar alltid mina ägg i rumstemperatur, anser att om de kan förvaras så i affären så kan de göra det hemma oxå... om det sen är rätt eller fel är en annan sak!

Svar på tråden Måste ägg och jäst förvaras kallt?