• abnocto

Golvvärme i hall?

Är det någon som har golvvärme i hall och är nöjd/missnöjd? Har ni sedan matta eller hur gör ni på vintern när man är slaskig om fötterna? Och hur fungerar det att ha golvvärme om man ändå lägger matta över?

• Svar på tråden Golvvärme i hall?
  • Sunflower

Vi har golvvärme i hallen, har dock inte installerat den själva, utan det var förre ägaren som gjorde det.

På vintern är det jätteskönt att ta av sig skorna och sätta fötterna på ett varmt golv. Men resten av året spelar det ingen roll, och vi har värmen avstängd. Att både ha matta och golvvärme är lite overkill tycker jag, hellre då stänga av värmen och bara ha matta. Det är förresten väldigt praktiskt om det är slaskigt ute, för då torkar golvet snabbt upp igen, om man har värmen på.

• abnocto

Men har ni inte matta måste det ju bli väldigt blött först på vintern när man kommer hem, innan det torkar upp. Jag kan se framför mig hur flera ungar kommer samtidigt. För det kan väl inte torka jättesnabbt?
    Vi har även trappa upp precis bredvid ytterdörren så då måste man ju gå i det blöta när man ska upp om det inte finns någon matta.

• Sunflower

Det beror på hur stor hallmatta man har

Men är det mycket slask som kommit in, så får man ju torka bort det värsta.

• Lycklig med Grodd

Laater hemskt onödigt tycker jag, särskilt som hallen är ett rum där värmen snabbt försvinner.
    Vi har hus och har ingen golvvärme. Skulle behöva betala sjuhöga elräkningar i saa fall

• Lycklig med Grodd

Vi ställer alla skor paa en slags plastbricka med kant. Den är räfflad paa botten och det gör att skorna staar paa räfflorna, medan vattnet rinner av.

Om ni har lägenhet kan ni ju börja med att ta av er skorna utanför lägenhetsdörren iställer för innanför

• Modesty B

Mkt nöjd med att ha golvvärme i hallen. Slask på vintern torkar jättefort, tycker jag. Resten av året är värmen avstängd. Har bara vanlig hallmatta, typ sån du trampar av skorna lite på och sen ställer jag skorna direkt på golvet. En del finskor ska man kanske inte låta torka på det sättet. Ev torkar skinnet för fort och förkortar livslängden på skorna.

• Clarenville

Vi har stengolv och golvvärme i hallen. Underbart!! Blöta overaller torkar på nolltid på vintern när man lägger dem på golvet när man kommer in.

• Ida 84

Jag har hört att man skall undvika mattor på golv när man har golvvärme pga att golvet kan bli överhettat eller så

• abnocto

Vi har hus så det går nog inte att ta av sig utanför

Och det där med blöta overaller var något nytt. Då kan ju barnen slänga vantar på golvet och de torkar, tänk vad underbart
    Får fundera om det är värt det. Dock tror jag att vi ska ha vattengolvvärme eller vad det nu heter...

• tomsus

Om det är en större yta, fundera på om du kan lägga vattenburen golvvärme. Mycket mer ekonomiskt i längden.
    Vi byggde om ALLT och passade på att lägga vattenburen golvvärme i hela kåken och slängde ut alla gamla element :)

Kanon och mycket lägre elräkning så.

• abnocto

Men har ni mattor på golven eller kör ni alltid utan. Jag inbillar mig att det är värdelöst att ha matta om du har golvvärme för då isolerar du ju för värmen.... kanske har jag fel?

Svar på tråden Golvvärme i hall?