• Anonym

Vad skall en 20 åring betala

Tänkte höra om det är någon som vet vad en 20 åring bör betala hemma i månaden? Min son har fast jobb och får ut ca 12000:- i månaden.Ni som har barn som bor hemma vad betalar dom hemma och vad kräver ni att dom själva skall betala osv.

• Svar på tråden Vad skall en 20 åring betala
  • sofialisa

jag fick betala nästan 3000 kr i månaden när jag bodde hemma och tjänade över 10.000, väldigt billigt i jämförelse med vad det kostar att bo själv..

• Birgitta2

Min grabb har precis fått sitt första fasta jobb. Han får ut ungefär 11.000 kr i månaden. Han skall betala 2000 kr utan matlåda, eller 2800 med matlåda (till jobbet). Han valde 2800 kr.  Jag har för mig att konsumentverket har en uppställning och minns jag inte helt fel ligger det på ungefär 3200 kr eller så.

I det som han betalar hemma ingår allt såsom hyra, telefon, bredband, el, försäkringar, schampo, toapapper, mat.. ja, sånt. Vill han ha extra som läsk, och finare smörgåspålägg och annat som vi normalt inte köper, så betalar han det själv. Själv betalar han sina nöjen, kläder, ny cykel etc. Vill han köpa en ny TV till sitt rum, så betalar han den själv. Kostnader för sina hobbies i form av träning, domaruppdrag etc betalar han också själv. Sin dator betalar han själv. Även andra prylar som en kille kan önska sig. Jag bidrar med noll kr. Däremot om han skulle hamna i kris, så självklart ställer jag upp.

• kozzan

jag betalade 2500kr vilket jag kan tycka är lite... jag tycker det ska va så här. hyran delas per rum... har ni två sovrum och 6000kr i hyra betalar ni hälften var. han ska ötöver det betala halva tv-avgiften, telefabbonemang. sen 1000kr i mat om han inte tar med mat¨låda till jobbet, det blir 400kr extra. hygienartiklar står han för själv, typ tvål tandborste osv... så med en hyra på 6000kr i mån ska han betala 4000-4400kr + abbonemangen

världens finaste tjej finns hos mig
  • Jossanundercover

Oj jag fick aldrig betala något hemma utan sparade tills jag flyttade istället
    Men hur mycket man väljer att ens barn ska betala beror väl lite på vilken ekonomi man har själv? Om man behöver pengarna så är det väl inte mer än rätt att man delar lika på allt som kostar..
    Om man däremot anser sig inte behöva pengarna kanske man kan välja att ta ut en mer symbolisk summa..

• Åsa Ystad

Vad slipper han att köpa själv p g a att han bor hemma? Hygiengrejer? Tvättmedel? Mat? Äter han någon måltid på jobbet?
    Skulle ni flytta till billigare bostad om han inte bodde kvar?
    Ingår någon form av service i boendet; tvätt av kläder, städning?

• Baronessan

När jag bodde hemma så delade mamma upp alla hushållets kostnader på 5 (jag bodde med mamma och två småsystrar) och så betalade jag en del och hon fyra.

Jag tycker också att det till stor del handlar om hur förälderns/föräldrarnas ekonomiska situation ser ut. MEN jag tycker absolut att alla som arbetar bör betala för sig. OM det nu är så att föräldrarna inte behöver pengarna så ta dem ändå och spara dem åt son/dotter och ge som inflyttningspresent senare.

• Anonym

jag flyttade hemifrån direkt efter att jag tog studenten men min lillebror (fyller 19 i år) bor hemma och jobbar. Mamma och pappa har sagt att 1 år får han bo hemma utan att betala något om han jobbar.. sen har han valet att börja studera på högskola/universitet och då behöver han inte betala något. Väljer han att fortsätta arbeta efter 1 år så ska dom sätta sig ner tillsammans och göra upp vad båda "parter" tycker är rimligt

• Anonym

Vi tycker att han skall betala 2500:- imånaden i detta ingår alla måltider även lunch till jobbet han får låna våran bil jämnt (utan att betala bensin) allt ingår.Det ända han gör är att han tvättar sin tvätt själv och städar sitt rum någon gång ibland och han tycker att 2500:- är för mycket vad tycker ni?

• kozzan

ts: tycker din son verkar oförskämd. tycker ni ska kräva att hanbetalar bensin och betalar mer hemma. han kan inte glida omkring på en räkmacka i hela sitt liv och är man 20år så ska man betala för ALLT man gör och använder

världens finaste tjej finns hos mig
Svar på tråden Vad skall en 20 åring betala