• heartgirl

Alvedon under 3 månader????

Nån som gett barn UNDER tre månader alvedon?????
    Min dotter är bara 4 veckor...kan jag verkligen ge henne då??

• Svar på tråden Alvedon under 3 månader????
  • Amorella

Ring sjukvårdsrådgivningen och hör! De ska väl vara 2 månader innan man ger utan att ha samrått med sjukvården. Har hon feber eller?

• EllBee

Jag har Panodil suppar hemma åt min son som är 11v.
    De jag har passar barn mellan 5-10 kg (han vägde 4.5 kg när han föddes)

• Amorella

Så här står det på bipacksedeln:
    Ta kontakt med barnavårdscentral eller läkare om barn under 3 månader ska behandlas. 
    Sorry, jag trodde man kunde ge själv redan efter 2 månader.

• marvi

Anledningen till att man inte själv ska behandla små barn är (enligt en sjuksköterska vi pratade med) att om så små barn får hög feber bör man kontakta läkare eftersom man behöver ta reda på sjukdomsorsaken (öroninflammation och uvi är exempel på sjukdomar som kan vara allvarliga för små barn och som ofta inte ger andra symptom än hög feber). Det är alltså inte alvedonet i sig som är skadligt eller så.

Har hon hög feber bör du kontakta vården per telefon (sjukvårdsrådgivningen, barnakuten eller familjeläkare, det är olika i olika landsting) eller åka in akut.

• eie

Hej!
    Vi fick ge vårt barn Alvedon från 4:de dagen. Bara man följde doseringen och inte översteg den sade läkaren till oss.
    Sedan dess är vi inte så rädda för detta. Vi kollar ju alltid först så att inte vårt barn är medtaget eller dyl om det gäller feber.

• millalilla

Min dotter fick alvedon första natten på BB..

Svar på tråden Alvedon under 3 månader????