• Maomao

2 rädda lejon, men ett .... vadå?

Man säger 2 rädda lejon, eller 2 rädda barn. Men i singularis blir det vaddå? Ett rätt lejon? Ett rädd lejon? Det går inte! Man måste byta ut ordet mot skrämt, då går det.

Finns det flera oklarheter i svensa språket? Hjälp mig komma på..

• Svar på tråden 2 rädda lejon, men ett .... vadå?
  • Lisa77

...vilken kuggfråga!!!
    ett rätt lejon e ju helfel!

......ingen aning :-S

• K som i katt

Vad är positiv- och superlativformen av smärre. T ex detta djur lever av smärre däggdjur. Har aldrig begripit detta smärre. Det låter ju som en komparativform av ett ord, men vilket?

Någonstans väntar en katt
  • Meus Veritas

Måste ju vara ett rädd lejon???
    fasiken jag som var så säker ibörjan, nu börjar jag ju tvivla.......*tänka*
    Hmmmm skrämt låter ju mera lågiskt.......får kanske ta o ringa farmor hon är svenska lärare

V22 jag har en pojke i min mage....=)
  • Maomao

Kattögat: Jadu, det har jag ingen aaaning om!
    Samma som få-färre-"färst"?
    Och du äter dig mätt, men om du dricker då? Vad blir du då?

Som den eviga språkpolis jag är så älskar jag sånt här..

• Alsephine

Ang *rätt lejon hänvisar jag till svenska akademien. Frågan har dryftats i deras frågebank vid ett antal tillfällen. "Går ej", skulle man kunna säga att svaret lyder: välj "en rädd lejonhona", alt "-hane".

Smärre: absolut positiv, d v s komparativ och superlativ saknas. Det finns sannolikt ett gäng sådana - men också adjektiv som saknar blitt superlativ.

Haregott.

• MrsLi

Jag skulle nog lägga om frasen till.. Ett lejon som var rädd.. två rädda lejon osv

• giftgrodan

fast "ett lejon som var rädd" blir också fel, du måste ändå böja ordet där. Språkrådet förklarar bättre än jag:

"Kan man böja rädd efter t-ord, alltså ett rätt barn?
    svar
    I teorin borde rädd kunna böjas så, men man brukar aldrig göra det. Man använder ett annat ord eller skriver om det hela, t.ex. ett skrämt barn.

Man brukar också tveka inför t-formerna av pryd, vred, fadd, flat, kåt och lat, trots att det går utmärkt med blött, fett, tätt och vått. Samma motvilja finns mot t-formerna av flerstaviga adjektiv på -id: gravid, frigid, likvid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid, valid och mongoloid, förutom vid solid, där solitt går utmärkt.

Ur ett språkvårdsperspektiv finns inget att anmärka på former som rätt och morbitt. Det är bara så att ingen använder dem."

Svar på tråden 2 rädda lejon, men ett .... vadå?