• Annettiz

Kattmynta??

Hejsan. Jag brukar ge mina små missar en liten kattmynte mus lite då och då. Varje gång och då menar jag VARJE gång, blir dom som förbytta, heeelt galna. Första gången jag köpte en sån, trodde jag att ena katten fick nått anfall av något slag, hon bara låg och stirrade upp i luften och slog med tassarna som hon försökte jaga nått, men hon låg då på rygg och slog i luften. Tror hon blev helt hög.

Sen tog ja bort den, för dom blev så galna att dom sprang rakt in i väggar o allt möjligt, verkade inge bra. Men så har ja köpt nåra till o från nu, o visst... dom blir som galna, men liiite mer normalt beteende =P
    Ser lite roligt ut, biter o biter o biter i den stackars musen. Hankisssen gnager tills de går hål i den, sen ligger den ihålig i ett hörn sen..- tråkig. Har aldrig sett vart innehållet har tagit vägen, kanske äter upp det...

Men, min fråga. Vad är det i kattmynta som gör katten så fruktansvärt hög?? hade det inte vart en kattleksak så hade jag inte vågat ge de till dom, då deras beteende blir såå skruvat =)

Nån som vet? hehe.

Nån anna som har tips på någon rolig leksak som går hem?

• Svar på tråden Kattmynta??
  • ailin66

Saxat fran fabcats.org:

Catnip contains various aromatic oils including one called nepetalactone, a mild hallucinogen, which is the main cause of the clinical signs. The receptor for nepetalactone is in the vomeronasal organ (also known as Jacobson's organ) at the back of the cat's nose and catnip needs to be inhaled to cause its effect.

(...)

When exposed to catnip some cats will rub (often with the chin and cheek areas), sniff, lick and eat the plant, sometimes followed by rolling over the plant. Following this contact with the catnip, behavioural changes are often seen. Most commonly reported signs of ?intoxication' include having a ?wild' or ?drunken' appearance, vocalisation, rolling around in ecstasy and showing signs similar to sexual arousal. Affected cats look like they are having a really good time!! The effects usually last for a few minutes. Cats will then not react to catnip for at least an hour.

(...)

Not all cats react to catnip. Susceptibility to behavioural changes has been shown to be inherited as a dominant trait in cats. This means that cats with one or both copies of the autosomal dominant gene will show behavioural changes when exposed to catnip. The effect is not seen in kittens, and in fact very young kittens tend to avoid catnip. Susceptibility to catnip starts to develop once kittens are six to eight weeks of age, fully developing when they are about 12 weeks old.

I ovrigt kan jag varmt rekommendera fjadervippor, finns att kopa i de flesta djuraffarer. Mina katter ar helt galna i dem!

• CrazyOne

Min ena katt blir fylleelak han när han får kattmynta..

Hela kattställningen är bara HANS så fort dom andra kommer i närheten så brottar han ner dom...

• Annettiz

hehe okej =) då är det alltså inte bara mina som blir knäppa!hehe

• mamma legolina

Har köpt kattmynta och lägger på klösbrädan lite då och då, första gången vi provade så fnös vi lite lagom och sa ja ja vi provar väl men attans va tokig kattorna blev allra helst den äldsta hon blir helt förbytt, rullar runt och parfymerar sig

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • markattan

as mkt % alkohol....!!!!!!..de blir fulla som katten

• Annettiz

alkohol????? men de låter ju inte så bra... de lär ju inte va farligt iaf?? eller dåligt..

• tessan8micke

Mina katter blir också alldeles knäppa..nu är man ju van men första gången höll vi på att skratta ihjäl oss, det såg ju helt sjukt ut! De rullar runt på golvet och gnider sig mot myntan, och dreglar gör de också!

Vi brukar ge dom små kattmyntagodisar, som de älskar!

• markattan

nejdå....det e faktiskt mynta i ...hmm...kollade på ett prog där katterna formligen hånglade med rabatterna..orsaken va just mynta i naturen......ngt i myntan gör katten helt..jaaa....minst sagt märkliga o rent av fientliga imellanåt....alkoholen i flaskan vet jag igentligen inte vad det gör för nytta eller inte..

• markattan

EKJ76: jaaaaaaaa det va det..är den fel eller? hahah...mina katter beteer sig iaf som galningar....tre st katter försöker vara på samma klösbräda...men bara en/den starkare får vara där..resten får vackert vänta

• Rigmor Mortis

Heh, nejdå, en del katter reagerar så vilt som de på filmen gör. Mina är lite mer sansade dock

• markattan

där frö man ska ha EN droppe på o inte halva flaskan ..

sist råkade jag få på mina händer kattmynta...o det var fan överallt på klösbrädan eftersom jag var tvungen o ta på dne osv...trodde katterna skulle gifta sig emd den..

• rosaros

Men kattmyntan är helt ofarlig för dem eller??

• nojjan

Åhh jag MÅSTE köpa en katt sen... Saknar min gamla... Hon va oxå heeeelt galen i kattmynta! När hon fick möss med cn i så tuggade hon alltid sönder den och la den i matskålen!

Nojjan Är Gravid..... Nästan!
  • markattan

kattmynta är inte farligt! det säljs i butiker/veterinärshopar

• rosaros

ok Glad tänkte bara på att de reagerar så roligt Skrattande Som om de vore stenhöga.. Har kattgodis hemma som det finns kattmynta i.. ena katten blir heltokig och springer om kring o luktar och slickar där de har varit framme.. Räcka ut tungan

• CrazyOne

Ja, kattmynta är helt ofarligt för katterna..

Svar på tråden Kattmynta??