• Anonym (Luktar)

Svettiga fötter...

Jag måste få höra om någon har ett tips eller två...

Jag har en tendens att få illaluktande fötter, och till följd av det illaluktande skor. Jobbar så att jag måste ha skor på mig var dag. Men det börjar bli lite pinsamt då jag till o från under dagarna kan känna stanken av mina fötter/skor slå emot mig(jobbar i butik).

Finns det ngn som har något tips, dels vad man kan göra åt svetten men även åt skorna som luktar apa? Vet inte hur många skor jag får kasta pga detta..

Har provat tvätta, vädra och frysen. Fungerar ej.

• Svar på tråden Svettiga fötter...
  • Anonym (fd svettis)

På Apoteket finns ngt som heter "Absolut torr" som minskar fotsvetten. Krävs att man använder den någorlunda regelbundet dock...

Det brukar funka att lägga skorna i frysen ett dygn eller så, men det finns också sprayer att köpa, tror att det heter YokoAir eller ngt liknande, finns i "fotriktiga" skoaffärer, typ Scholl, Echo...

Bästa tipset är annars att byta skor ofta, fötterna behöver ombyte. Ha gärna ett par skor på jobbet så att du inte går dit och hem i samma skor som du har under dagen...

Och viktigast av allt - använd aldrig, aldrig skor i fuskskinn! Det är helt klart värt att köpa färre skor i bra kvalitet och äkta skinn än flera par i plastmaterial som inte andas...

• Anonym (Luktar)

Oh... jag som nästan bara har skor i fuskskinn... *busted*

Jag ska kolla om jag hittar lite av de där "aircleaners" du pratar om. Har hittils använt sambons aftershave, helt klart en miss.
    Folk typ: Det luktar karl, men jag ser ingen...

Tack för hjälpen!

• Birgitta2

Kan du inte ha sandaler eller liknande på jobbet, så fötterna får andas? Och fuskskinn är det farligaste du kan ha på fötterna. Det är i princip plast.

• Duckan74

Kan trösta dig TS med att jag får en hemsk odör även i äkta skinn. Måste alltid ha fotspray på och även i öppna skor får jag detta trista. Hopplöst fall!
    Tänkte bara säga att du inte är ensam.

• Anonym (fd svettis)

Om du nästan bara har skor i fuskskinn så är det därför du har problem och sprayer kommer bara att hjälpa i korta stunder. Kan nästan garantera att du kommer att bli av med problemet när du investerar i vettiga skor

Och även om det är dyrare så är det när det kommer till kritan såå mycket bättre att ha några par bra skor än många billiga som stinker... Tänk på att dina fötter ska hänga med hela livet och med plastskor som inte andas kan du få bra mycket värre besvär än lite odör...

• Anonym (fd svettis)

Duckan74 - hjälper det inte med "Absolut torr", då? Brukar funka om man använder det några dagar på raken i början och sedan kanske en ggn/vecka...

• Duckan74

Har faktist inte testat just den, trodde den var för armhålor. Har nu nån blå grej, Ccs eller nåt från Apoteket. Ska köpa en Absolut Torr med en gång. Tack för tipset!

• Anonym (Luktar)

Ah, så riktigt dojor och doftspray är lösningen.

Jo man kan säkert ha tofflor, men jag bor i Norrland och jobbar i en halvkall butik. Men hellre kall än luktig!

Jag ska testa allt! Ni har inga fler tips på vad man kan göra för att rädda de stackars "fuskskinn" dojjorna? Om man vill använda dem ibland? Bortsett från frysen..

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Svettiga fötter...