måla ränder på vägg
ska måla ränder på en vägg....går det att använda vanlig maskeringstejp då eller förstör den färgen under?
ska måla ränder på en vägg....går det att använda vanlig maskeringstejp då eller förstör den färgen under?
Stopp! inte vanlig maskeringstejp,,,,gå in på färgaffären de har speciell tejp för sånt ,,,Jag har en som är blå när jag målar....
ok...tack så jättemycket
Ingen som har bild i sitt galleri på ränder som ni har målat ?
den blå är egentligen till för fönstermålning har jag för mig...? funkar säkert minst lika bra till fältmålning. hur som helst, maskeringstejp funkar kanon. trixet är bara att täta, så den andra färgen inte kryper under tejpen. täta gör man genom att måla in tejpen med den ursprungliga väggfärgen. och, nej, den förstör inte färgen på väggen.
Jag andvänder den blå tejpen som jag blev rekomenderad då jag målar golv mot socklar så det såå....Det fungerar utmärkt,,,,tror nog färgaffären vet vad dom talar om
Klart att man kan använda maskeringstejp men inte på vilket underlag som helst och då ska den tas bort omgående![]()
Att dela in väggar i geometriska mönster, fält eller ränder har förekommit under lång tid och är populärt även idag. Vi dekorerar allt fler väggar med geometriska mönster. Ofta arbetar vi med matt och blankt i kombination, men vi kan också arbeta med krackeleringar, struktursand och färgkombinationer. Så här är arbetsordningen:
1. Väggen skall vara alldeles slät och fin. Införskaffa bra tejp som inte fäster för hårt vid underlaget, t.ex. blå tejp.
2. Måla upp väggen i den bottenkulör du valt.
3. Planera och rita upp mönstret
4. Maskera de ytor som ej skall målas. För att få knivskarpa övergångar mellan färgerna skall du täcka tejpen med bottenkulören och låta torka, annars "kryper" den nya färgen under tejpen och bildar en oskarp övergång mellan de två färgerna. Låt alltid färgen torka ordentligt i varje målat lager. Var alltid mycket försiktig när du drar av maskeringstejpen.
Detta är kopierat direkt från ROOM SERVICE sida....
Jag önskar dej all lycka till Poch
Jag har bild i mitt galleri..=)
Kan ju säga som så att den blå tejpen kostar ungefär 5 ggr så mycket som maskeringstejp + att det är mindre på rullen, så jag brukar använda vanlig!
Vi använde också vanlig & det blev jättejämt & fint..=)
Jag har använt vanlig maskeringstejp och det fungerade jättebra! Ränderna blev så fina
tackäven ni andra som har skrivit...ska måla klart den vita färgen idag och låte den torka nått dygn...sen så blir det ränder.
Lycka till!
Du kan kolla i mappen "mitt hem" i galleriet så har du ränder i dotterns rum. Jättefin och vi använde vanlig mask.tejp. Låt inte tejpen sitta för länge bara
Har ni målat på väv eller tapet eller något annat? Är lite sugen på en målad en randig vägg i sovrummet. "Måste" man måla alla väggar då eller kan man ha tapet i resten av rummet? Kanske ser konstigt ut...? ![]()
tesbrandt: jättesnyggt!
Novus. tycker absolut att man inte behöver ha ränder på alla väggar jag ska ha på två väggar (ska måla ränder i hallen)
Stin 68 : Tack så mycket!
Jag har också ränder i mitt galleri...