• BettinaDanell

Min son har blivit biten på dagis, ska jag anmäla detta eller är det sånt som händer????

Hej, jag skulle gärna vilja veta vad ni skulle ha gjort om ni var i min sitvation.
    Så här är det:
    I måndags så blev min son biten av en flicka som går på samma avdelning som han.
    En avdelning där barn från 1-3år går.
    Dom hade bråkat om en leksaksgryta och var väl i ett annat rum än dom.(ska det inte vara en "fröken"i varje rum som barnen leker i ??)
    Dom bråkade i alla fall och så bett hon honom på kindbenet. liksom vid ögat, två gånger.
    Där finns två bett, hörde inte "fröknarna" att han skrek första gången.
    Eller när dom började bråka, jag menar min son är nitton månader och skriker när han inte får som han vill.
    Jag har fotograferat bettet och satt datum, så om det händer igen så har jag bevis att det har hänt innan.
    Vi bor i malmö och man har hört att det har hänt massa bit-historier på vilan.
    Hoppas att jag får svar /Bettina

• Svar på tråden Min son har blivit biten på dagis, ska jag anmäla detta eller är det sånt som händer????
  • Marlene

Det är ju tråkigt, men det är ju sånt som händer. Det är ju små barn man får ju räkna med sånt när man lämnar på dagis, personalen har inte en suck att hinna med allt och alla barn hela tiden.

• phil

det är nog en bra idé att ha foto om det händer igen. men en gång kan väl räknas till sånt som händer antar jag.

• S med 2

Det är sånt som händer, det går ju inte att göra något åt. Personalen KAN inte vara överallt på en gång och att anmälla en 2-3 åring för att h*n biter tror jag inte på. Inte kul när det händer, MEN det kan ju vara ditt barn som biter nästa gång. Man får se det lite så att "Det kunde vara mitt som gjorde si el så"...
    Carin har varit bitbarn, och nu är det hon som ofta får hugg på dagis. Hon skulle varit anmäld många gånger isåfall + att vi skulle få göra många nu. Som sagt anmälan tror jag inte på. Det är inte alla barn som biter för att vara elaka en del biter för att de har svårt att visa hur/vad de känner.

Har själv jobbat på småbarnsdagis och vet att man inte KAN vara överallt på en gång.....visst man försöker att gå emellan men ibalnd hinner man inte och man kan inte vakta den hela tiden de måste få ha egen lek oxå.

Går det hål när han blir biten ska du ju ta hnm till VC el iaf ringa och tala om att han blivit biten så det gått hål.

• LottaRos

Tyvärr är det sånt som händer... Men det är ju inget roligt för det... jag har varit med om ett "bitande barn" som bitit andra barn trots punktbevakning o en vuxen som höll barnet i handen hela dagen för att förhindra bett... Det kan gå undan ska du veta...
    Du ska ju givetvis göra vad du känner är rätt, men det är inget ovanligt att barn blir bitna eller själv biter både en o fler ggr...

• jeannette

jag tror inte att man kan göra mycket
    men jag skulle skälla ut dogisfröken...vars var de någonstans då detta hände barnen blev inte biten en gång utan två gr.

• Anni

Tyvärr är det sånt som händer. Små barn kan ha svårt att hantera känslor och en del bits då.
    Att ett barn bits när det är argt/upprört har jag förstått är rätt så vanligt och så länge det barnet inte biter hej vilt utan anledning så gör man inget annat än fortsätter förklara att det är FEL.
    Sen finns det ju barn som bits typ hela tiden.På min dotters dagis finns det en kille som bits helt utan anledning. Han bits när han är glad, ledsen, arg etc. men honom satte de faktiskt under lite speciell koll ett tag. Han fick en extra "fröken" som var nära honom, och man pratade med hans föräldrar och psykologer.
    Han bits fortfarande men inte i samma utsträckning.

• Bolla

Be personalen fylla i en skade rapport... Att barn blir skadade, bråkar och så det händer...Men det intressanta är alltid hur hanterar personalen det? Tar de kontakt med dig och berättar eller fick du se det själv? Hur hanterade de ditt barn? Gå på magkänsla om du tycker de gjorde rätt eller inte.

Min son blev biten och trakasserad av en kille när han var två år och gick på dagis. Men personalen berättade inget för mig, de såg det inte ens utan han sa själv namnet på den killen han var så rädd för och ville inte gå dit. När personalen ville utreda varför min son fortfarande inte pratade så förstod jag att han verkligen inte trivdes. Han var då en riktig babbelgubbe hemma men öppnade tycligen inte munnen där. Så vi tog honom därifrån på ett kick och började hos världens goaste dagmamma. Allt pga. personalens likgiltigehet inför min sons behov.

Så prata med personalen och känn efter. Lycka till!

• Lucille

Jag tycker inte att du ska anmäla. Faktum är att bett tyvärr sker. Att din som blev biten två gånger och personalen inte hann ingripa är faktiskt inte speciellt konstigt: det går oerhört snabbt. Eftersom betten satt så nära varandra så har de troligtvis skett inom ett par sekunder.

Bolla: Jag tycker inte att enstaka bett hör hemma på en skaderapport. Då så skulle vi skriva skaderapporter var dag eftersom bett i princip motsvaras av rivningar som ofta sker av samma skäl: barnet vet inte riktigt hur det ska hantera känslor och kommunikationsbehov. Det betyder inte att jag anser att bett är en bagatell, tvärtom. Vi tar det på största allvar och arbetar hårt för att förhindra bett genom punktbevakning och genom att förhindra sådana situationer som kan utlösa betten. Skaderapporter hos oss är avsett för dokumentera "riktiga" skador som kräver besök hos läkare. Det är oförsvarligt att ditt barn blev trakasserat utan att personalen ingrep och bra att ni tog tag i det och flyttade honom MEN personalen FÅR INTE berätta vem som bits på grund av SEKRETESS. Naturligtvis så ska de berätta att barnet blivit bitet och de ska göra allt för att det inte händer igen men vilken skillnad gör det att man vet namnet?

• lurksmulan

Jag tycker inte att man ska skälla ut personalen som någon skrev.
    De har säkerligen 30 barn per person och har ingen möjlighet att vara överallt hela tiden. De stackarna har det stressigt nog som det är utan att de får skäll för en sån här sak!

Jag blev själv biten när jag gick på dagis. En yngre kille bet mig i kinden så att det gick hål. Men det är sånt som händer.

• Dinturiel

Även fast det finns fröknar i rummet så händer det väldigt lätt att barn blir bitna. Det går helt enkelt inte att hålla reda på allihopa. Dessutom händer det så snabbt.
    Och kan ju tillägga att vår grabb också skriker rakt ut när han inte får som han vill, men på dagis har de bara hört honom höja rösten en gång. Och han har varit där i ett halvår nu.

Svar på tråden Min son har blivit biten på dagis, ska jag anmäla detta eller är det sånt som händer????