• Rokka Jill

om man har två jobb kan man sjuksriva sig från det ena men jobba på det andra?

som rubriken lyder?
    om man jobbar över 150% med två jobb..
    ena natt jobb (sovande natt)
    o det andra e ett vanligt svensson knegarjobb..

o man blev sjukskriven pga depression på svensson jobbet.. får man jobba på det andra?

nån jag känner till ska tydligen hoppa in natt.
    o jag e faktiskt lite rädd att personen kommer få ett trevligt besök eller ett trevligt brev o liknande..
    vill icke att personen ska råka illa ut.. o därför undrar jag om man får göra såhär?

• Svar på tråden om man har två jobb kan man sjuksriva sig från det ena men jobba på det andra?
  • April Mamma

Jo, man kan vara sjukskriven på den ena men jobba på den andra, lite beroende på varför man är sjukskriven.

• Anonym (soc sekr)

Jag antar att man skulle kunna var sjukskriven från det ena jobbet utifrån att just de arbetsuppgifterna inte är lämpliga pga sjukdomen, men att det andra jobbets arbetsuppgifter fungerar utifrån sjudomen. Men om arbetsförmågan är helt nedsatt pga sjukdomen, oavsett arbetsuppgifter, kan man naturligtvis inte arbeta på ett jobb.

• Rokka Jill
    April Mamma skrev 2006-09-27 20:32:35 följande:
    Jo, man kan vara sjukskriven på den ena men jobba på den andra, lite beroende på varför man är sjukskriven.
    okej tack!!! då slipper jag predika
    var lite rädd att det anses som bidragsfusk..
    skönt att läsa
  • Rokka Jill
    Anonym (soc sekr) skrev 2006-09-27 20:36:39 följande:
    Jag antar att man skulle kunna var sjukskriven från det ena jobbet utifrån att just de arbetsuppgifterna inte är lämpliga pga sjukdomen, men att det andra jobbets arbetsuppgifter fungerar utifrån sjudomen. Men om arbetsförmågan är helt nedsatt pga sjukdomen, oavsett arbetsuppgifter, kan man naturligtvis inte arbeta på ett jobb.
    okej så det har mest med arbetsuppgifterna o VARFÖR man blev sjukskriven för att göra?
  • April Mamma
    Rokka Jill skrev 2006-09-27 20:36:56 följande:
    April Mamma skrev 2006-09-27 20:32:35 följande: Jo, man kan vara sjukskriven på den ena men jobba på den andra, lite beroende på varför man är sjukskriven. okej tack!!! då slipper jag predika var lite rädd att det anses som bidragsfusk..skönt att läsa
    Så lite så...

Håller med om att det kan anses som lite konstigt att vara sjuk på det ena jobbet men inte på det andra...men så är det!
  • April Mamma
    Rokka Jill skrev 2006-09-27 20:37:51 följande:
    Anonym (soc sekr) skrev 2006-09-27 20:36:39 följande: Jag antar att man skulle kunna var sjukskriven från det ena jobbet utifrån att just de arbetsuppgifterna inte är lämpliga pga sjukdomen, men att det andra jobbets arbetsuppgifter fungerar utifrån sjudomen. Men om arbetsförmågan är helt nedsatt pga sjukdomen, oavsett arbetsuppgifter, kan man naturligtvis inte arbeta på ett jobb. okej så det har mest med arbetsuppgifterna o VARFÖR man blev sjukskriven för att göra?
    Ett exempel är att du blir sjukskriven pga psykiska besvär, att du känner dig mobbad osv på den ena arbetsplatsen men att du" trivs" och mår bra på den andra..
  • Rokka Jill
    April Mamma skrev 2006-09-27 20:41:22 följande:
    Rokka Jill skrev 2006-09-27 20:37:51 följande: Anonym (soc sekr) skrev 2006-09-27 20:36:39 följande: Jag antar att man skulle kunna var sjukskriven från det ena jobbet utifrån att just de arbetsuppgifterna inte är lämpliga pga sjukdomen, men att det andra jobbets arbetsuppgifter fungerar utifrån sjudomen. Men om arbetsförmågan är helt nedsatt pga sjukdomen, oavsett arbetsuppgifter, kan man naturligtvis inte arbeta på ett jobb. okej så det har mest med arbetsuppgifterna o VARFÖR man blev sjukskriven för att göra? Ett exempel är att du blir sjukskriven pga psykiska besvär, att du känner dig mobbad osv på den ena arbetsplatsen men att du" trivs" och mår bra på den andra..
    ja det e precis dom anledningarna tösen blev sjukskriven.. o det ble någon sorts depression..
    skönt.
    hon e som jag klättrar på väggarna genom att sitta hemma..
    så nu har hon tom blivigt sån konsult på sånt homeparty.. asså ett företag...
    så som tupperware, mary kay osv osv..
    fast ett företag =)
  • Tygtiiger

I lagen står det faktiskt att man inte får vara sjukskriven om man kan utföra något arbete på arbetsmarknaden. Hårda bud alltså.
    I praktiken tillämpas ju inte det om det är en tillfällig sjukskrivning - lunginflammation, benbrott etc, men just vad gäller mer luddiga sjukskrivningar (depression, värk etc) så tror jag att fk kan ställa till bråk, faktiskt.
    Det är ju egentligen inte tillåtet att vara sjukskriven för att man inte trivs, då är man inte sjuk utan man är missnöjd, och det ska fack och arbetsgivare åtgärda (eller helst den missnöjde som ska söka sig ett annat jobb, såklart, så man blir lycklig igen, men det är ju inte så lätt!). Tyvärr rekommenderar ofta facket sjukskrivning pga mobbningsproblem, och sätter på så vis den sjukskrivande läkaren på pottkanten eftersom de sjukskrivningarna ofta avvisas av FK.

• Tös

är man sjuk i depression har jag j-vligt svårt o tro att man orkar jobba. För mig är det fusk! Är man sjuksriven så är man just sjukskriven.

Om jag vore du...ha predikan! O lyssnar människan inte så anmäl till FK. Så får man inte göra, det är lagbrott!

• sandra1984

Fast är man sjukskriven för  depression så är det väldigt bra om man jobba ändå,ett jobb eller två jobb.

Heltid eller halvtid.Vem säger att man måste vara sjukskriven helt och hållet,från både jobben?Man känner själv bäst vad man klarar av ju....

• Tös

Antingen är du sjuk 100%, 75% eller 50%. Man kan inte vara sjuksriven från ett jobb o jobba på det andra. Har man den sjukdomen så fixar man inte det. Jag tror knappast lagen godkänner det hela.

Är du sjuk 100% får du inte jobba alls oavsett hur många jobb du har. Ska du jobba 50% antar jag du skall vara 25% på båda jobben, runda slängar 4 timmar sammanlagt.

Bidragsfusk kallas det annars. O det är knappast bra o utnyttja systemen. Vi som är sjuka...får slita hund för att bli trodda. O allt hänger på att folk missköter systemen.

Är man sjuk...ja då är man sjuk. Då skall man inte springa o jobba...för då är man inte sjuk.

• Anonym (nej)

Många om budet här....

allt beror på vad det står i läkarintyget. Står det att hennes arbetsförmåga är nedsatt till 100% så får hon inte jobba alls eftersom hon ju då får 100% sjukpenning. Anser hon sig kunna jobba 50% så får hon gärna göra det men då ska hon inte samtidigt ha 100% sjukpenning från FK. Det spelar ingen roll om hon i vanliga fall jobbar 150%, får man sjukpenning för 100% så får man INTE jobba alls.

• Anonym (A)

Man kan vara sjukskriven från det ena jobbet men inte det andra.
    Jag vet! För jag har själv haft det så..

Problem med värk i höften = jag kunde inte stå och jobba på det ena jobbet.
    Men jag kunde sitta och jobba på det andra.

• Tös

Tack anonym(nej), du är klockren!

Svar på tråden om man har två jobb kan man sjuksriva sig från det ena men jobba på det andra?