• Anonym (bekymrad)

Könshår på en åttaåring?

Vår dotter är drygt åtta och har börjat få könshår. Kan det var så eller är det så att vi borde söka hjälp? Vet att jag kan kolla med skolsyster men samtidigt känner sig dottern besvärad över detta och om det är normalt så vill jag hellre avdramatisera det hela..
    Och helt ärligt, ja, jag tycker också att det känns lite jobbigt. Är inte riktigt där mentalt sett men det får ju jag jobba med, men hon är ju bara ett barn!
    Ni snälla själar, har ni några erfarenheter om detta????

• Svar på tråden Könshår på en åttaåring?
  • ModerBlå

Nej, det lät väldigt tidigt....men min 9-åriga dotter har däremot börjat få bröst. Och det tycker jag är tidigt....

Men gör inte så stor sak av det. Det är klart att er dotter blir besvärad. Har hon fått det så är det ju bara att acceptera att hon är tidig. Man kan ju inte direkt göra något åt det.

• Anonym (tidig)

jag fick det vid åtta. var tidig med allt.

• Skusan

Låter lite väl tidigt faktiskt. Om jag var du skulle jag ringa och prata med skolsköterskan, för jag har hört nånstans att man kan bromsa upp en för tidig pubertet, och att det inte var helt bra att hamna i pubertetetn för tidigt. 8 år anser iaf jag som för tidigt.

Min tjej är 8½ och hon har börjat få antydan till att bröstkörtlarna börjat växa, men ytterst lite, men tanken har flugit förbi att om det ökar på så kommer jag kontakta nån för råd om det ska vara så.

Lycka till!

• polly79

Kanske ska du prata med någon annan än skolsköterskan, kanske vårdcentralen...Var ni föräldrar tidiga i puberteten? Ett par bekantas bekanta har en dotter som fick ta hormonsprutor, så att hon inte skulle få sin mens så tidigt - för det är nog ännu jobbigare när man är så ung! Denna tjej var dock adopterad från ett annat land, där det är mycket vanligare att tjejer kommer väldigt tidigt in i puberteten! Bröst tror jag inte är lika ovanligt att det kommer tidigt...

• Anonym

Min systerdotter fick det när hon var 8 år. Skolsköterskan sa att visst är det tidigt, men inte onormalt. Viktigt att hon lär sig om hygien och så...

• Anonym (för mig me)

Skusan - det är HELT normalt att tjejers bröstkörtlar börjar "böka" runt 8-9 års ålder. Det kan ömma lite också Men det innebär inte att brösten kommer...det kan dröja flera år till.

• Aaliyah

Jag fick mens när jag var nio år, så visst förekommer det att puberteten kommer tidigt. Det behöver inte alls vara något sjukligt med det.

• Nickedockan

Jag läste nånstans att puberteten startar upp till 5 år före första mens för flickor, vilket då skulle kunna innebära könshår på en 8-åring.

• ying yang

Jag var tidig i puberteten och fick brommsa upp så jag inte fick mens alldeles för tidigt eftersom jag isåfall skulle bli mycket kortare än jag är idag. Jag är inte lång idag endast 1.53 men skulle blivit ännu kortare om jag inte fått sprutorna.

Svar på tråden Könshår på en åttaåring?