• nellan72

Nån som har P-dator??

Jag har Yasmin 28 just nu och jag pratade med BM idag om dessa. De funkar helt enkelt inte på mig och jag har ganska mycket biverkningar trots att jag ska börja på fjärde kartan nu. Eftersom jag har haft olika preventivmedel och inget verkar funka, så funderar jag på att skaffa p-dator. Nån som har nån erfarenhet av den? Positivt och negativt?

• Svar på tråden Nån som har P-dator??
  • H  e  l  e  n  a

Jag använde en p-dator som heter Persona (kan köpas via www.unipath.nu) under ca ett års tid. Funkade fint på mig! Skönt att slippa proppa i sig hormoner, men är man jätterädd för att bli gravid är det inte det bästa valet (ca 94% skydd tror jag den har om man sköter den korrekt). Lycka till!

• nellan72

Okej. Om jag skulle bli gravid är det väl iofs ingen katastrof. Men känner också att jag vill slippa en massa hormoner.

Tack för svaret!

• CatB

Jag avskyr p-piller och ar extremt kanslig sa jag har istallet en P-dator som heter Ladycomp som anvander temperatur matning och ger 99% skydd om man anvander den ratt (dvs avstar fran oskyddat s-x om det lyser "rott"). Jag ar jattenojd med den eftersom man far sa extremt bra koll pa vad kroppen haller pa med, typ AL, mens och ev. graviditet. Kolla pa www.ladycomp.com

Den ar ganska dyr (typ 400 USD) men kan aven anvandas for att bli gravid och aven uppgraderas till sk Babycomp som man ska anvanda for att verkligen veta nar man ska "fa till det"

• nellan72

Ok :) Har inte hört talas om den, men var inne och kollade på hemsidan. Läste inte så noggrannt, men är den typ som en temp utan stickor?

• CatB

Ja, det ar en digital termometer som ar som en vackarklocka: dvs man satter kl pa den tid man vill vakna och sa tar man tempen direkt under tungan (tar typ 30 sekunder) och sa baserat pa temp kurvan sa far man information om det ar gront, gult eller rott lage. Det tar typ 1-2 manadar for ladycompen att lara sig din cykel och da ar det mera gula dagar (dvs osakert lage) men ganska snart blir det gront eller rott. Jag tycker det ar extremt smidigt att slippa halla pa med stickor osv- sa det ar hygieniskt och dessutom ar det en engangsutgift jamfort med att kopa/bestalla stickor och sa. Dessutom ar den 99% saker, sager de...

• CatB

Fru Indosaurie: Jag ar supernojd som sagt! Har haft min i 4 manader bara, men har redan himla massa grona dagar och bara enstaka gul (forutom de typ 9 dagarna runt AL)sa jag ar nojd.

Om man funderar pa att bli gravid sa smaningom (som vi) sa ar den jattebra eftersom man inte anvander sig av hormoner och dessutom lar sig sina cykler bra= man ar ganska bra forberedd nar man ar redo att forsoka "pa allvar".

Om man dessutom valjer eller senare uppgraderar till Babycompen sa ar den jattefinurlig om man har svart att bli gravid tydligen for den ger verkligen optimala befruktningsdatum osv, samtidigt som man kan planera om man vill ha pojke eller flicka (om just det ar vetenskapligt 100% ar ju en annan femma ) och aven fa 'mojlig' graviditet indikerad inom 3 dagar efter AL; "trolig" efter 15 dagar och bekraftad efter 18 dagar- dvs innan grav test visar +.

Oj, nu later jag som jag saljer denna- fast jag ar bara himla nojd helt enkelt!

• Fru Indosaurie

jag blir så sugen på en ladycomp nu
    p dator verkar så dryg med att kissa på dyra stickor varje dag och sen är det bara 94% säkerhet för så dyra pengar

Det finns iaf inga andra alternativ för min del.
    Först ska jag väl se om jag får regelbundna cykler, annars kan man väl inte använda nån av dom tror jag?

• NaRo

den e möjligtvis inte på svenska?

Vill verkligen plussa snart,börjar bli jobbigt detta nu juh!
  • highfive

jag har p-dator! ladycompen skulle ajg köpa direkt om den inte var så dyr.

Stickorna kostar inte SÅÅÅÅ mycket om manm köper många på samma gång !

P-datorn har funkat jättebra för mig. var så coolt första gången den signalerade för ägglossning Just nu använder jag den för att bli gravid!

Är jag gravid nu kanske jag säljer den

Svar på tråden Nån som har P-dator??