• Anonym (hustru)

Svampinfektion på ollonet?

Min man fick för flera veckor sen två dunderkurer antibiotika. Efter det har han haft problem med en vitaktig hinna på ollonet. Jag (vårdutbildad) antar att det är svamp, så han har behandlat 3 veckor med salva mot svamp.
    Irriterande nog blir det inte bättre. Nu har jag fått honom att kontakta läkare. Han har dragit sig i det längsta, det är så skämmigt för honom.

Tänkte bara höra om nån har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Svampinfektion på ollonet?
  • Anonym

killen hade detsamma när jag var gravid, det var mycket riktigt svamp, jag hade det tack gode gud inte.., men avhållsamhet rekomenderades, så att det inte skulle gå runt..., han fick en spruta att spruta upp salvan i snoppen med... en av anledningarna att de kollade mig var för o se om jag var "bärare" om jag förstod saken rätt...

• Anonym (hustru)

Vi har använt kondom enda gången vi gjort det sen problemet började. Jag vill verkligen inte få det jag med!!!
    Lusten är ju inte på topp hos nån av oss just nu, skulle önska han blir frisk snart.

Allt detta pga en tandköttsinflammation som krävde antibiotika.

• Anonym

smörjar han..eller sprutar han upp..? killar e generellt sett inte glada för saker i urinröret..., men man får inte fuska...

när killen väl gjorde rätt tog det tio dar.., sen var symtomen o prob ur världen.., men vet ni inte säkert att det e svamp det rör sig om så avvakta tills han varit hos läkaren...

man kan riskfritt spola snoppen m koksaltlösning.., lindrar obehag snabbt tydligen.., (tvingades tyvärr göra detta på min då 7 månaders son, för han fick en infektion som gjorde att vit sörja rann ut.., o snoppen svulnade o blev lätt blå...)

• Anonym (hustru)

Som sagt han har smörjt med salva för hud och slemhinnor.

Nej, jag har sagt det hela tiden att vi vet inte säkert att det är svamp. Han har haft lindrigt en gång förr då jag också hade svampinfektion.
    Han ville bara försöka nånting själv innan han insåg att det blir nog att träffa doktorn vare sig han vill eller inte...
    Så vi körde samma behandling som han ordinerades då.

Vi kvinnor är ju vana att gå till gynekolog, men för en man är steget stort.

Som tur har han inte ont i alla fall. Det ser bara mysko ut.

• Anonym

Pevaryl botar svamp om det är det han har....receptfritt på apoteket

• Anonym (hustru)

Han har använt Daktarin salva, vet ej om det heter samma i Sverige.

Så enkelt är det inte "Anonym" att ett visst läkemedel botar alltid en viss sjukdom. Ibland kan det behövas starkare varianter än de receptfria.

Nu avvaktar vi tills läkaren sagt sitt.

Men de som har varit i samma sits får gärna berätta för mig vad som hände sen.

• Anonym

den förste var jag.. det sista anonyma inlägget var inte jag..:)

men jag ville bara säga att min kille kom o ville vara med i "leken" han säger att läkaren sa att det inte hjälper att smörja ollonet.., måste sprutas upp.., Han understryker vikten av detta, när ska han til läkaren då..?

eftersom att du e anonym får du gärna skriva vad resultatet blev..:) kunskap..e aldrig fel, jag hoppas det löser sig för er,jag funderade på en infektion som jag skrev så hade sonen det.., han verkade inte ha ont han skrek inte mer än vanligt i alla fall, viss skillnad från vad man har vid en urinvägsinfektion...

• Anonym (hustru)

Hej! Va kul att ni bryr er så mycket om oss

Han pratade i telefon med doktorn idag. Hon ville inte ens titta på det, utan var säker på att det är en lite värre svampinfektion då han berättade bakgrunden till problemet.
    Lite snopen är jag, att en doktor kan ställa diagnos så lättvindigt. (Hade fantiserat att man skulle ta ett prov och analysera det, för att inte medicinera fel igen i onödan.)

Doktorn skrev ut svampmedicin i kapslar, 2 st som skall tas med en veckas mellanrum. De måste verkligen vara starka, då det räcker med 2 st... Kanske ändå lättare än att spruta???
    Hon garanterade effekt med dessa. Det är väl bara att vänta och se nu igen. Vi får väl lita på doktorn

• Anonym

vad lätt han kom undan då..!

gud vad skönt för er!! hoppas det blir bra snabbt nu då..! planera så ni har barnvakt om två veckor nu då..;)

Svar på tråden Svampinfektion på ollonet?