• rainbowbrite

Hur många % ränta på handpenning vid husköp?

Hur många % är normalt att få i ränta på handpenning? Brukar det inte va räntefritt?

• Svar på tråden Hur många % ränta på handpenning vid husköp?
  • mammaNena

ingen aning.. vi e i den svängen, men jag har för mig att han bakade in det i det andra lånet..

• Sandmoln

Förlåt, men menar du inte topplånet alt. bottenlånet?

Ränta på handpenning vet jag inte vad det är.. Det är ju bara en del av avbetalningen på huset.

• smiley81

Våran bankman hade räknat en ungefärlig månads kalkyl för vårat hus...

Handpenningslånet bakades in i topplånet och har samma ränta som topplånet alltså... Hans beräkningar var gjorda på 5% men han sa att det låg lägre, allt beror på hur räntorna står just den 1 nov när vi skriver dom slutliga lånepapprena och får nycklarna...

• Blackie

Vi har köpt hus och vår bank ,nordea, gav oss ett räntefritt handpenningslån som sedan bakas in i de andra lånen.

• QueenLizzie79

Vi fick vårat handpenningslån räntefritt, men byter vi bank och tar lånen för husköpet hos "nya banken" så får vi 9 % ränta på handpenningen (på gamla banken).

• Carisma95

Ursäkta, men vad är ett handpenningslån och i vilket syfte..? Är det innan man hunnit ta ett bolån..?

• smiley81

det är kontantinsatsen= handpenning... om man inte har det sparat sen innan, och måste låna hela beloppet inklusive handpenningen...

handpenningen ska ju betalas tidigare, inom en vecka ca efter att kontrakten är skrivet... så då måste man ta ett lån (om man inte har dom pengarna) så banken ligger ute med dom pengarna tills man flyttar in, då ligger dom pengarna i topplånet...

hoppas du förstod mitt svammel, Carisma95

• Carisma95

Smiley81:
    Svammel registrerat.

• pruppa

vårt handpenningslån är räntefritt!

Svar på tråden Hur många % ränta på handpenning vid husköp?