• anni h

välkommen eller välkomna?

Det här är något jag alltid undrat över..
    skriver man "övriga vuxna är välkommen att delta" eller "övriga vuxna är välkomna att delta"?

Jag har för mig att "välkomna" är talspråk, stämmer det? Är det någon som vet? (Eller har SAOL? :)

• Svar på tråden välkommen eller välkomna?
  • Noda

Jag tror att man ska skriva "övriga vuxna är välkomna att delta". Kanske plural välkomna och singula välkommen? "Ni är välkomna" och "du är välkommen" ?

• KickanAnnika

Jag säger väkommen om en person och väkomna om två eller flera. Sen om det är rätt vet jag inte.

• giftgrodan

välkomna använder du om det är plural, och det är det ju när du skriver "övriga vuxna".

Han är välkommen, ni är välkomna!

• anni h

Fast att säga att flera är välkommen att delta, det låter ju inte så illa.. Det kanske är dialekt?! Så då är det alltså grammatiskt korrekt att säga (i skriftspråk) att flera är välkomna..

• KickanAnnika

Ni som tycker att det låter ok att säga att flera är välkommen bor ni norrut?
    Själv är jag skåning och har reagerat på att norrlänningar kan säga t.ex "Vi är trött" om personen talar om sig själv och någon mer. Jag säger "Vi är trötta."
    Norrlänningar gör glatt singular av plural av nån anledning...

• Googels

Som andra redan sagt ovan så är välkommen singular och välkomna plural.

Så att säga att 'flera är välkommen' är dialektalt och inte grammatiskt korrekt .-)

• giftgrodan

jag tycker det låter helfel att säga "ni är välkommen". Jag kommer från Sörmland.

Svar på tråden välkommen eller välkomna?