• Acinorev

Vaknar av ont i magen... snälla läs o ge tips!

Hej.
    Jag har en son som är snart 6 veckor gammal. Han äter mindre o mindre på nätterna nu, och jag tror inte att han skulle behöva vakna för att äta egentligen, för när jag ger honom bröstet så äter han bara någon minut eller någon klunk.

Men problemet är att han vaknar i alla fall, nästan varje timme och det verkar som om det är av ont i magen. Han ligger och grymtar och låter och far runt som en galning med armar och ben. Och sen en kvart till en halvtimme senare (då har han varit vaken hela tiden) så kommer det några pruttar eller bajs.

På dagen har han inte alls lika mkt problem med att bajsa, men på nätterna är det tydligen jättejobbigt, och jag får ju nästan ingen sömn heller. Jag ger honom bröstet för att han ska lugna sig, och ibland somnar han om, men vaknar en timme eller halvtimme senare igen.

Han får miniform som har hjälpt honom, men ändå är det såhär.
    Snälla, finns det någon som har något tips? Det konstiga är att så fort jag tar upp honom, och vi går upp och är vakna, så slutar han och verkar må bra igen??
    Please help....

• Svar på tråden Vaknar av ont i magen... snälla läs o ge tips!
  • Trillan

Det låter inte riktigt som magont då om han slutar när du tar upp honom, eller så tycker han att det blir så mycket skönare när det rörs om lite. Men testa ge honom lite magmassage, om du stryker som runt på magen den vägen som tarmarna går åt alltså mot höger, gör cirkulära strykningar åt höger med dina händer över hans mage, gör dom 5 ggr på raken, sen så tar du hans ben och böjjer upp knäna mot magen 5 ggr å så upprepar du det där en stund, för då kommer hans tarmar igång och det kanske löser upp proppen!

Hoppas det löser sig!
    KRAM

• mamy

hmm, har tyvärr inga tips eller råd, men vill gärna ha eftersom jag har det nästan exakt likadant med min fem veckor gamla dotter. Enda skillnaden är att hon äter lite mer än din på natten, annars beter de sig likadant så jag puffar upp den här tråden!

• Soffiproppan

Vet inte om du brukar rapa din son nattetid, men min BVC-sköterska sade att det var viktigt att Elvira skulle rapa. Somnade hon utan att rapa och vaknade efter ca en 1/2 timma berodde det troligen på att hon hade ont i magen av luften hon svalt...

Hoppas magontet går över!
    Kram

Svar på tråden Vaknar av ont i magen... snälla läs o ge tips!