Vit schäfer/ vit hedehund????
Jag fick frågor och påståenden i min gästbok om ett tidigare inläg, Nu är jag nyfiken hur ni tänker i frågan
då jag skrev så här
(Hmmm Jag har funderat över en sak.
Varför säger alla som har en Vit Herdehund att det är en vit schäfer?
Det finns inga vita schäfrar och om det finns så är dom väldigt få och det har blivit en defekt. Schäfer får inte vara vit.
När man tittar på tex Vovve.net eller blocket och man annonserar ut Vit Schäfer i stället för vit herdehund. varför gör man så? Det är ju två olika raser!
Vad tror ni att det beror på att det är så?
Jag är bara nyfiken
så jag skulle vilja veta vad ni andra tror? )
Jag fick dessa frågor och påståenden har jag fått i min gästbok
undrar bara varför du tror att en vit schäfer är en defekt?
det är lika mycket en schäfer som alla andra schäfrar, om inte mer!
Nästan alla nu levande schäfrar har förfäder som var vita, den första reggade avelshanen var vit..
Varför dom då åkte ur skk? ja för att folk hade fördommar för många år sedan, dom påstod att dom var blinda, döva, albino etc etc.. trots att motsattsen bevisades så var det en del som fortfarandes trodde att det var så! vit schäfer och vit herdehund är ju ekaxt samma ras, och vit herdehund är en översättning och betyder vit schäfer..
Undrar varför du fått för dej att dom är defekta? och varför inte en schäfer får vara vit för? men alla andra färger är godtagbara...
mitt svar
Anledning till att jag kallat det defekt är för att det är ett diskvalicerande fel enligt rasstandarden. ( defekt = fel)
Det är schäferhundklubben som satt rasstandarden och där med även standaden för vilka färger de tycker är tilåtna.
Detta kommer från schäferklubbens rasstandard.
vit färg diskvalicerande, samma gäller albinos, blåaktig päls.
Långhårspäls (långt mjukt icke tät åtliggande täckhår med underull, behäng på öron och ben,yviga byxor och buskig svans med behäng. nertill)
Långhår (långt mjukt täckhår utan underull. oftast med mittbena på ryggen. behäng på benen och svansen.
Antagligen är det bara ett skönhets ideal som vi människor satt på schäfern från början.
Jag menar inte att det är någefel på den vita hedehunden är bara nyfiken på vad ni andra tror själv älskar jag schäfer oavsett färg.