• NadiaNadia

Finns det Kackelakor i Sverige!?

Hej!

Finns det Kackelackor i Sverige?
    Om det finns kan dom inte vara stora!
    Skriv om du vet??

• Svar på tråden Finns det Kackelakor i Sverige!?
  • spinx

Japp det finns svenska skogskackerlackor. Men dom är inte speciellt stora. 2-3 cm

• isasdream

jo uppenbarligen då min sambo hittade en som kommit in till oss via ballkongen igår...

uuiiee...

• musli

Japp, här promenerar de in titt som tätt från skogen, små och inte alls särskilt otrevliga djur... Ser ut som en kackerlacka men mycket mindre... Skogskackerlacka är helt korrekt...

//heavy metal-mamma...
  • menu

ja nån sorts skokskackerlackor flyger ibland på vår terass oxå...
    men det finns vanliga små å stora i vissa hemm/hus.. då har de oftast kommit med när någon i huset varit ute å rest..

fanns förövrigt en artikel om det i aftonbladet för några veckor sedan..(du kan ju försöka söka den ?)

• listo

Det finns skogskackerlackor som är 1-2 cm långa, de ser ut som "vanliga" kackisar fast i miniatyr.
    De trivs inte särskilt bra inomhus även om de kan komma på besök ibland. De bor och förökar sig INTE inomhus, så man kan betrakta dem ungefär som flugor, de kommer på besök ibland men det är inte mer än så.

Sedan finns det också stora kackerlackor i Sverige. Det rapporteras ju ibland om sådana på t.ex. restauranger i storstäderna. Men de är inte sådär jättevanliga. Och jag har aldrig hört talas om någon som fått in sådana i sitt hem (förutom möjligen om någon stackare följt med en resväska från utlandssemestern).

• Cocarola

Träffade på en kackerlacka på flådiga Sturebadet!

• aM LeoN

Japp, hade en hel drös på jobbet

• menu

listo: "någon stackar som följt med hem från resan" jo men de förökar ju sig snabbt som attan....

• listo

menu: Men de trivs väl sällan så himla bra här hos oss i vårt svala klimat? Jag har då aldrig hört talas om en familj som fått ett riktigt kackerlacksproblem efter en resväske-kackis...

I restaurangkök däremot, där är det ju varmt och gött... lite andra förutsättningar.

• Splach

Jag ska börja odla kackelakor som föda till mina djur

• SVejsan

Kackerlackor finns som sagt i restaurangkök (och därmed i fastigheten som restaurangen ligger i (sprids ibland via ventilation)...

• menu

Listo: jag vet flera hyreshus i storstadsområden som haft problem med kackerlackor till å från i flera år, där bor turkiska familjer som varit på resa hem då å då, de har inte reagerat på kackerlackorna dessmer då de är vana vid dem hemmifrån å på såsätt har de lätt kunnat sprida sig i lugn å ro...

har oxå läst i tidningar (aftonbladet, expressen resetidningar..) om att det är ett allt större problem med just resande som kommer hem med ett par kackerlackor...

• Sallisen

Jadå. Jag bodde i ett stort hyreshus förut och där fick de spruta mot dessa äckliga kryp två gånger.

Så glad att jag bor i ett mindre hyreshus nu där det inte finns såna!

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
Svar på tråden Finns det Kackelakor i Sverige!?