• Lupinen69

Reaktion på tomat?

Min son, 5½ månad gammal, verkar reagera på tomat. Första gången det hände hade jag gjort bebis-köttfärssås med tomatkross. Andra gången (igår) hade jag mixat makrill i tomatsås (fast utan tomatsåsen). Han har fått rödflammiga kinder plus lite rödprickig på kinderna. Inget jättedramatiskt, men klart synbar reaktion.

Vad gör jag nu? Ska jag kontakta BVC/läkare? Vad finns det för rekommendationer. Jag kommer ju att undvika tomat i fortsättningen såklart. Han har inte reagerat på något annat. Han har fått smaka på både fisk och ägg och äter med god aptit. (Fast bara om det är hemlagat, matburkarna avskyr han haha).

* Calvin 060413 *
  • Svar på tråden Reaktion på tomat?
  • MollyLängtan

Hej,

du ska absolut kontakta BVC/läkare, ännu hellre en barnläkarmottagning om det finns en sådan där du bor.

Mitt ena barn är överkänsligt mot vissa födoämnen och det jag alltid har blivit rekommenderad är att inte utesluta några födoämnen förrän det är kartlagt vad som är "problemet" (nu pratar vi förstås inte om ex nötallergi där det är fara för livet)

Ring snarast möjligt så att du kan få råd om vad du ska göra med tomaterna!
    Lycka till!

• Jennie Brunflo

Jag hade berättat för BVC nästa gång jag träffade dom att vi uteslutet tomater ur maten för han fick utslag av dessa.

• smurfis75

Många reagerar på tomater, det behöver inte vara så att han inte kan äta dem men hör med bvc.

• Hannah76

Tomat o jordgubbe är väl två saker som många barn reagerar på i början?

• smurfis75

Precis...min 4åring och till och med jag blir ibland lite röd precis vid mungipan efter att ha ätit tomat..inte alltid men det händer. Går över ganska snabbt.

• Lupinen69

Jag har ju läst att just röda grönsaker och frukter kan ge reaktioner, som inte nödvändigtvis behöver vara allergi. Eftersom han inte reagerat på något annat sätt, vare sig via magen eller på annat sätt så är jag inte jätteorolig. Men såklart intresserad av hur jag ska göra vidare. Hade han haft en kraftigare reaktion så hade jag ju kontaktat läkare direkt!

Vi har tid på BVC den 10/10 för 6-månkontroll med läkare. Hade tänkt vänta tills dess och fråga då och undvika tomat tills dess. Men om alla som svarar hade sagt att det var jätteallvarligt så hade jag kontaktat direkt!

Han har iofs reagerat på kanel när han fick det på gröten. Men jag vet inte om det var en hudreaktion pga kontakt och kanel är ju starkt eller om det var för att han åt det. Han blev röd runt munnen och det var borta efter en eller ett par timmar. Men BVC tyckte jag skulle slopa kanel på gröten tillsvidare. Vet ju själv hur brännande starkt kanel kan vara om man får för mycket...så det kan ju ha varit en hud-kontaktsgrej också.

Jordgubbar har jag inte testat. Inte hallon heller. Men han äter både morot och ärter utan problem. Gröna ärter vet jag man kan reagera på.

Tack för era svar!

* Calvin 060413 *
  • Hannah76

Det är ju jättenojjigt i början när deska äta alla vanlig mat. Man blir ju orolig när de reagerar.

Svar på tråden Reaktion på tomat?