• KB79

Lång "pek tå" ärftligt?

Hej allesammans!
    Jag la precis ut ett inlägg ang en UL bild från v.19 där man ser att bebisens "pektå" är längre en de andra tårna och ganska så mkt längre än stortån. Tanken slog mig precis att min sambo har PRECIS samma utseende på sina fötter.... Någon annan som vet om detta kan vara ärftligt eller har sett nåt liknande på sina UL?

• Svar på tråden Lång "pek tå" ärftligt?
  • Julianna

Formen på händer och fötter är mycket ärftligt!! Min sons stortåar är exakt som pappans. Samma sak brukar gälla formen på öron, hårfäste och såna saker.

• KB79

Va häftigt!
    Bilden är dock från v.19 där stortån är betydligt kortare än pektån men det borde ju bli så även efter födsel. För det är inget "normalt" att stortån ligger lite efter för att sen knappa in i tillväxt? :=). Förstår om folk inte är jätte insatta i "tåväxande" men det är inget generellt att stortån brukar vara kortare till en början...?

• Hannah76

Så har jag..*S* INte alls kul när man vill ha skor med liten tåöppning..*S* Det är ärftligt. Men min dotter har inte fått det, o det verkar inte som om bebisen i magen heller har det.

• Dramaonline

Jamen det är klart att det är ärftligt.
    Åh, vad roligt att ni redan hittat specifika likheter!
    ALLT han har, har han ju ärvt från er, det finns nästan ingen annanstans han kan ha fått det ifrån. (För miljön inne i dig är RÄTT så skyddad.) Fast man tänker kanske inte på att "gud vad fantastiskt, han har en njure precis som jag" för att alla har det, men den infon kommer ju också från er.

Min mamma, jag och min son har korta "pek"- och "lång"-tå, nästan lite grann sammanväxta. (Inga grodfötter, bara lite)
    Det var det första jag kollade!

Usch, jag låter som värsta biologisten, det är jag faktiskt inte.

• KB79

Hannah76, Kan tänka mig att det inte alltid är så värst kul! Just nu tycker jag att det är super kul att se likhetstecken när bebben fortfarande är i magen men den lille/lilla gynnaren kommer nog inte uppskatta detta genetiska drag i framtiden..:=)

• KB79

Dramaonline,hihihihihihi! Jag tycker det e så häftigt!!!!! Helt besatt med likhetstecken nu och sitter och stirrar på UL bilderna i jakten på fler.... :=)

Svar på tråden Lång "pek tå" ärftligt?