• Anonym (Ingenlust)

Tappat lusten av spiral!

Åååhhh jag blir så arg! Jag älskar sex, min karl tycker jag va sååå jobbig för att jag jämt ville ha sex 2 veckor efter förlossningen så började vi lite smått med sex. ca 4 mån efter förlossningen så satte jag in spiral, tyckte det skulle bli så skönt att slippa tänka på att bli gravid och bara njuta...Har haft spiralen 2 månader nu, och lusten är helt borta, den bara "sprang" iväg liksom... Känns så j-vla meningslöst, tar jag ur spiralen så blir jag med barn, kan inte äta p-piller för vi har blodproppar i släkten...Kondom är inte skönt!!! Känns så förbannat världelöst att vi kvinnor ska få stå ut med så mycket skit, piller, spiraler, p-spruta, p-plåster, osv...När ska det komma nått till dessa män?!

• Svar på tråden Tappat lusten av spiral!
  • Anonym (Kondom)

Jag har aldrig fattat argumentet "kondom är inte skönt"? Känner du verkligen så stor skillnad?

• Anonym

vilken spiral har du? jag har oxå funderat på att sätta in en, men jag e rädd för att min sexlust oxå ska försvinna då..

• Anonym (Ingenlust)

Det är inte skönt för mig. Endel kanske tycker det är skönt. Och den spricker nästan varje gång oxå, för min karl har ganska stor snopp. Jag har Levunova eller vad den heter, hormonspiralen. Den funkar, har inte blivit gravid Men lusten är borta, och jag småblöder lite fortfarande. Men det tar tydligen 3 mån innan kroppen vänjer sig med sprialen.

• Anonym (samma)

varför tar du inte en kopparspiral? Har också blodpropp i familjen och jag fick rekomentationerna att inte ta hormonspiralen eftersom det var detsamma som vanliga piller. Kan ju också ha fel.
    Men du har inte tänkt på att ta mini-p eller cerazette?

• helene306

Det är en vanlig biverkning av hormonspiralen att sexlusten kan dämpas. Man kan även få acne. Pga dessa anledningar valde jag kopparspiral. Innan spiralen provade jag Cerazette och blev precis knäpp. Inga mer piller för min del! 
    Småblöda av Levonova kan man göra upp till 6 månader.

Att våga är att leva!
  • Anonym (Ingenlust)

Jag har fruktansvärda blödningar när jag har mens, och det skulle bli värre om jag tog kopparspiral. Och det är inte samma hormon i levunova som orsakar blodpropp som i p-piller. minipiller har jag prövat, men mådde dåligt av dom.

• Nennis1

Jag stoppade in en Levonova för ca 5 månader sen och är jättenöjd. Ytterst få blödningar om man inte räknar med att jag blödde konstant efter insättningen i ca 1 månad.

Sexlusten? Den pendlar lite upp och ner som den alltid har gjort tycker jag. Det enda är väl att det kan ta lite längre tid att komma igång, men när man väl gör det... =)

Man måste försöka släppa pressen på att man måste vilja och till slut så kommer den tillbaka. Längre förspel hjälper väldigt mycket... och lite viskningar i örat också... =)

• Nennis1

En sak till:

Kondom är inte skönt!!! Jag får liksom lite biverkningar av kondom, kli och torka, typ...

• Anonym

min fru tappade alldeles sexlusten när hon åt p-piller. är det inte samma hormoner i spiral eller har jag fattat fel?
    ursäkta en karl isåfall ;)

• helene306
    Anonym skrev 2006-09-28 15:17:52 följande:
    min fru tappade alldeles sexlusten när hon åt p-piller. är det inte samma hormoner i spiral eller har jag fattat fel?ursäkta en karl isåfall ;)
    Är osäker på detta med hormoner, men jag tror det är samma hormoner i spiralen som det är i mini-piller. Men, i spiralen utsöndras en mycket, mycket lägre dos hormoner och de verkar lokalt i livmodern. Vissa reagerar på detta trots den låga dosen, andra inte.
    Att våga är att leva!
Svar på tråden Tappat lusten av spiral!