• Aprilia

När börja med kudde och täcke???

När ska/kan man börja med kudde till barnet???? Min dotter är 9 månader och hon sover utan kudde. Hon sover även utan täcke, hon har pyamas och ett påslakan med en tunn filt i.

Har för mig ett rekommendationerna iaf på ikeas täcke är från 1 år. Men jag är inte alls säker. Hur är det med kudde då? Är det samma "åldersgräns"??

• Svar på tråden När börja med kudde och täcke???
  • Bumpy

*puffelipuff*

Skulle gärna få veta mera om detta själv

• Cathrine84

Kudde har jag hört man kan ha från början eftersom barnet nu för tiden ska sova på rygg....Täcker har jag inte en aning om men kan man inte ha det från början med? Beror ju lite på hur tjockt å så det är förståss...

• Stora

Vi har haft kudde från början en sån där ganska platt och rätt bred. Det är bra me kudde då de sover på rygg för ligger de mycket på rygg får de lätt platt bakhuvud på den sida de mest ligger. Täcke är väl en smaksak beror på hur varmt man har, vad bebsisen sover i o hur tjock täcke. Det bästa är en bomullsfilt i påslakan. Vi har ett tunt täcke i påslakan nu ..fast Ella sparkar av sig det så hon har pyamas med fötter o verkar inte frysa.

• ennasuS

jag har sytt ett babytäcke och ett junior täcke(till min 2 åring) av ett vuxentäcke från ikea. varför skulle man inte kunna använda täcke till den nyfödda???(nyfiken*) om det är pga att det blir för varmt, man får ju köpa ett täcke som passar, hur varmt är det i rummet, mm. mm.mm. till min 2 åring hade jag inte täcke till de första månaderna, men det berodde på att han är född på sommaren.

• minimilla

Jag provade att ge Minja (snart 5 mån) ett täcke (från IKEA) men hon blev jätte svettig i det. När jag sen kom till IKEA stog det på förp. att det var från 1-år!

Nu har hon pyjamas och påslakan med en tunn filt i....det är mkt bättre. Kudden vill hon inte ha...men annars ska de ju ha från det att de är nyfödda.

Minja har alltid varit mkt rörlig och snurrat i sängen redan när hon var nån dag gammal så det har aldrig funkat med kudden..men hon har inget platt huvud för det! Hon ligger på rygg/sidan...

• Tvillingmamma80

Vi har haft täcke o kudde ända från början o det har funkat bra. Eftersom dom ska ligga på rygg nu för tiden så ska dom ha en kudde under huvudet för att det inte ska bli så platt. Felicia var lite platt förut men hon har fått ligga mycke på magen så det har rättat till sig ganska så bra.

• en glad

Olika bebisar trivs med olika lösningar. En del trivs att sova ordentligt omindade dvs trångt så som det var i magen. Andra vill inte ha något på sig. Det beror förstås på vad de sover i och hur varmt man har inne också.

Kudde skall man inte ha till magliggare. Möjligtvis ett örngott med en vikt handduk i för att ta emot dregel. Ryggliggare kan ha kudde och kanske en på vardera sidan om kroppen också för att fallreflexen inte skall utlösas i sömnen så att de vaknar.

• gulllis

Jag fick rådet från BB att använda kudde fick med mig hem information om hur kudde skulle se ut och hur hon skulle ligga på den... axlarna skulle vara på kudden inte bara huvudet en fyrkantig och mjuk.... tror inte att jag har lappen kvar tyvärr....

Svar på tråden När börja med kudde och täcke???