• loreena

Behöver tips - hur lära 6-månaders att dricka ur nappflaska (inför vällingätande)?

Min 6-månaders tjej (som fortfarande ammar) har aldrig förr prövat flaska, men nu tänkte jag introducera det för kommande välling-ätning på kvällen. Hon äter redan nu gröt och smakportioner av puréer med sked, och det fungerara finfint.
    Hon har nu fått prova att dricka vatten ur nappflaskan några gånger, men verkar inte riktigt fatta grejen. Pipmugg går bra, men när hon ska dricka ur nappflaskan tuggar hon mest på den eller håller den i munnen utan att suga. Hur kan jag hjälpa henne att lära sig hur hon ska göra? Eller brukar det ge sig av sig självt? Alternativt: Om man inte ger välling på flaska, hur ger man det då? Med sked? Tacksam för tips och erfarenheter!

• Svar på tråden Behöver tips - hur lära 6-månaders att dricka ur nappflaska (inför vällingätande)?
  • Gisse the one and only

Du kan ge välling i pipmugg, man måste inte ha flaska.

• MamsenJ

men du kan ju använda pipmugg till välling också.

• Jetli

MIn pojk har inte velat ta flaska förut men i samband med att jag började med smakisar så har jag gett honom vatten i flaska till varje måltid och nu går det riktigt bra. Han är 6 mån idag

• Suneboll

Vår son, nu 17 mån, har aldrig tagit flaska...vi ville ge bröstmjölk men det gick inte.
    Välling har vi aldrig velat ge då det är en onödig produkt om man ammar. Ger du gröt behövs ingen välling. Vill du tvunget ge välling så kan du börja med pipmugg, glas el drickkopp

• Mums

Oj! (tomt inlägg)

Skruva inte åt locket helt.

Välj gärna en napp med lite större hål i början, och helst med en ventil i inbuktning på sidan.

Välj gärna en ergonomisk napp.

Lycka till! Vi fick prova massa olika nappar och skruva åt jättelöst för att få det att fungera.

• loreena

tack för alla tips, vet inte varför jag inte tänkt på att man kan ge välling i pipmugg... ; )
    men som någon skrev - kanske är det onödigt med välling ö h t när jag redan ger gröt? gröt till frukost och innan läggdags kanske går lika bra, och så en slurk mjölk precis innan sänggåendet brukar hon få.
    vad är det eg som talar FÖR att även börja ge välling?

• dreamspell

Hej!
    Vår Max drack välling några veckor,när han var drygt 6mån gammal började han vägra! Sen dess har han fått gröt till frukost & kvällsmat ist (han är nu 13mån), det funkar jättebra & han älskar sin gröt!!

• mammatillpojkar

det går att använda pipmugg oxå men det finns nappflaskor med en liten tillplattad dinapp, som är formad som en bröstvårta, brukar vara lättare att ge ammande barn en sådan!
    lycka till

• mammatillpojkar

kan ju lägga till att vår son får gröt som kvällsmat men äter ändå välling morgon och kväll!

• Stora

Man behöver absolut inte ge välling. Gröt är lika bra och amning så klart. Är ditt barn bara 6 månader så kan du ju fortsätta att amma. Blir hon inte mätt så är gröt bra alternativ o så amma efterråt.
    Ella äter välling morgon o kväll men det tog ett bra tag innan hon gillade det och verkligen åt en portion. Jag gav lite välling o ammade resten länge. Hon gillade de anatomiska napparna de som är lite platta. Vanlig nappfalsknapp gick inte alls. Kusinen äter inte alls välling utan får gröt i stället. Så välling är inget man måste ge. Men det är smidigare än gröt tycker jag- man kan mysa o soffan- ta på pyamas innan o så utan att de blir kladdiga.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • loreena

Stora: ja mys-aspekten utan kladd är väl det som mest talar för... ;)

Svar på tråden Behöver tips - hur lära 6-månaders att dricka ur nappflaska (inför vällingätande)?