• Anonym (Orolig)

Bukspottkörtelfråga..

Jag har en anhörig som har fått beskedet att hon fått en tumör i bukspottkörteln.
    Nu är hon inlagd för att se om den är godartad eller elakartad.
    Kan man operera bort tumören om den är godartad?
    Kan man operera bort tumören om den är elakartad?
    Hur ser prognosen ut för överlevnad OM det skulle vara en elakartad tumör?
    Om det är en godartad tumör opererad dom överhuvudtaget bort den eller får den vara kvar?

• Svar på tråden Bukspottkörtelfråga..
  • Minna07

En sak du måste förstå är att alla tumörer är elakartade. Alla har vi leverfläckar, leverfläckar är också cancer, men det är godartad cancer. Förstår du skillnaden? Det läkarna ska göra på henne är att de hur aggressiv och snabbväxande tumören är.
    Många förväxlar detta.

Bukspottkörtelcancer eller pancreascancer som det också heter är en mycket allvarligt cancerform som ofta innebär en dålig prognos. Detta pga att man ofta upptäcker cancern i ett för sent stadie. Ofta är det frågan om veckor, inte ens månader.

Om jag var du skulle jag se till att träffa henne lite inom de närmsta dagarna.

• Anonym (Orolig)

Tack för svar.

• Anonym

minna, men en benign tumör då?

• Minna07

Anonym: Leverfläckar är benigna tumörer. Benigna tumörer kan även de orsaka skada genom att växa in i vävnader och organ runtomkring.

Problemet med cancer i bukspottköteln är att man inte kan operera bort körteln och dessutom är det svårt att operera där överhuvudtaget. Det är väldigt känsligt.

• zofy

Jag har en vän var far fick denna diagnos för ngn månad sedan. Först fick han beskedet att de inget kunde göra men sedan kunde de visst operera ändå. Det var en ny metod och vårt sjukhus (alla sjukhus?) har bara kunnat det här ngt år. Iallafall tror de att de fått bort allt, vilket iofs inte garanterar att det inte kommer tillbaka. de har tagit bort delar av bukspottkörteln och hela tolvfingertarmen.

Som MInna 07 skrev det är svårt att operera där men ibland går det visst. Hoppas på det senare för din anhörig.

• Minna07

zofy: Åh, vad härligt för honom. Hoppas att allt går vägen! Vilket sjukhus var det? Karolinska? (eftersom det är det bästa sjukuset i världen vad gäller cancer)

• Anonym

Min mamma hade en tumör i bukspottkörteln, och det jag har fått veta om bukspottkörteln är att den är bra att ha så länge den är frisk.
    När den har en tumör i sig så "spottar" den ut det onda till flera organ runtomkring sig.
    Jag vet inte om detta stämmer, men så har en läkare förklarat för mig.

Min mamma dog tyvärr 5 veckor efter hon fått sin diagnos, sen vet vi ju inte hur länge den har funnits i kroppen.

Håller tummarna för din kompis!
    Se till att han/hon får bra läkare och bra vård, min mamma fick inte någon läkare som hon/vi hade förtroende för. De sa lite olika saker och jag har i efterhand tyckt att det funnits många brister i hennes vård.

Styrkekramar till dig och din vän!

Svar på tråden Bukspottkörtelfråga..