• M26

Planerat snitt vid sätesbjudning - HJÄLP!!

Är i v 35+2 och min bebis ligger i säte, och har så gjort i minst 4-5 veckor.
    Ska till BM imorgon för UL. BM rekommenderar att vi gör ett vändningsförsök om det är möjligt.

Jag har dock hört att förlossningen kan starta vid vändningsförsöket, att moderkakan kan lossna osv, så att det slutar med akutsnitt. (Dessutom lyckas det tydligen inte speciellt ofta.)
    Min största mardröm är nämligen att få göra ett akutsnitt!!
    Risken finns ju att man även kan få göra det vid en sätesförlossning om det inte går bra.

Kan jag be om att få ett planerat snitt, eller kan de "tvinga" mig att göra ett vändningsförsök eller att föda i säte ?

• Svar på tråden Planerat snitt vid sätesbjudning - HJÄLP!!
  • Titti och mini

Nej, de kan inte tvinga dig! Vill du inte vill du inte o då ska du få planera snitt, på många håll ges det som alternativ direkt när man ser att bebben ligger i säte. Stå på dig o lycka till

• Tokitoj

Stå på Dig!!! Jag skulle oxå ha valt planerat snitt i ett sådant läge, känns tryggast att veta vad som händer i förväg.

• UBJ

Jag har precis som du en bebis i säte (är i v.35+6) och var skraj för vändningsförsök. Har dock läst inlägg här på FL om det och då har det låtit bra för de flesta. Att något kan gå fel är ju möjligt, men det kan det ju annars också, jag vet att läkarna INTE gör saker där nackdelarna väger tyngre än fördelarna!!!

Prata med din BM först och hör vad hon säger, jag har svårt att tro att de kan tvinga dig till ngt, men det är trots allt bättre att föda vanligt om det går och således kan det vara värt att försöka vända på bebisen. Vad gäller att föda i säte så varierar det från landsting till landsting vilken policy de har; här i mitt län snittas alla med sätesbjudning (som inte gått att vända).

Jag kommer inte behöva vara med om ett vändningsförsök då min bebis är lite för liten (ligger under "normalen") och då är det tydligen inte bra. Ska snittas den 12/11 om inte det hela sätter igång tidigare, vilket verkar troligt.

Jag förstår din oro, se till att din BM tar dig på allvar. Om inte - kräv ngn annan!!

• Dina81

Nej, dom kan inte tvinga dig utan säg bara att du är orolig och vill hoppa över vändningförsöket.
    Det har jag sagt redan nu att jag tänker inte göra det om det nu blir så att bebisen fortfarande ligger i säte vid nästa BM besök.

• Dina81

Måste tillägga att jag redan en gång gjort vändingsförsök med mitt första barn och det misslyckades. Då tyckte jag att det var värt att försöka. Men nu vill jag inte ens försöka om det blir aktuellt.

• Starkast

Hej!
    Oroa dig inte för ett vändningsförsök!
    På mitt sjukhus hade det bara hänt EN gång på 15 år att de fått förlösa med ett akut kejsarsnitt. Inte så vanligt med andra ord....

Det är bara ett få antal läkare som får utöva försöket. de har bra rutin och vet vad dom gör.

de lyfter upp stjärten och "hjälper" barnet runt. men det är BARNET SJÄLV som ska vända sig! de tvingar INTE barnet. gör den det inte av egen villja. avbryter de försöket.

du bestämmer helt och hållet! vill du att de ska avbryta så gör dom det!

om det gör ont slutar dom omedelbart. De försöker max under 2-3 minuter.

50% av försöken lyckas.

Tycker inte du ska vara rädd!
    Jag var också rädd. Men jag hade turen att ha en jättebra läkare som jag pratade med flera gånger innan försöket.

Lycka till!

• skidan

När min dotter la sig i säte så frågade min bm om jag ville testa vändningsförsök. Alternativet var att få en snitttid direkt. Jag valde att testa vändningen. Det lyckas för 70% av omföderskorna och 50% av förstföderskorna. Jag hade nog alltid gått och undrat hur det skulle gått annars. Nu lyckades inte försöket. Men jag skulle helt klart göra om det. Vändningsförsöket görs på förlossningen så det känns ju tryggt.

Lycka till

• växjötjej

Om du vill föda vaginalt är det helt klart värt den lilla risken att något händer tycker jag. Anners så väljer du ett planerat snitt eller försöker att föda vaginalt i säte. Jag fick vattenavgång innan mitt planerade snitt men värkarna gick inte igång så jag fick ändå min bebis på den planerade snittdagen.

Snittet är inte farligt, det som är jobbigt är dagarna efter snittet. Jag tycker minst 5 dagar måste man räkna med att få bo på BB innan man kan åka hem.

• Frida77

Här är en till som funderar på snitt. Är i v.34 och bebisen har legat i säte flera veckor nu... ska till läkaren den 4.11 för att se om den fortfarande ligger med rumpan ner. I såna fall vet jag inte hur vi ska göra. Som jag ser det måste det ju finnas en anledning till att den ligger i säte. Att den kanske inte trivs med huvet ner eller att navelsträngen är kort... jag vet inte. Men som sagt, vi får avvakta och se. Skulle helst vilja föda vaginalt, men är inte emot planerat snitt heller. Bara lill-n kommer ut så säkert som möjligt.

• Teskedsmamman

Jag vägrade vändningsförsöket på plats... jag hade alltså kommit in till förlossningen (där det görs i Halmstad) och låg med CTG när jag kom fram til att jag inte ville göra det!! och det gick jättebra att neka, inga sura miner eller övertalningsförsök... 2 mån senare säger min BM att det var förnuftigt gjort att vägra vändningsförsök eftersom det var så sent, v40 så var sannolikheten att det skulle lyckas liten....

Jag hade dessutom moderkakan i framkant, lite fostervatten och Totte satt med näsan frammåt, dessa saker gjorde ett lyckat vändningsförsök än mer osannolikt....

Dagen efter kom han!!! 3 dagar innan BF... med planerat snitt!

• tjej 77

De kan inte tvinga dig till vändning. Vi hade också tänkt att låta bli vändning men vår läkare övertalade oss. NÄr det väl var dags så var barnet fixerat och jag var öppen 1 cm så det blev inget vändningsförsök. SKall nu snittas den 9/11. Stå på dig!!!! De kan inte vända utan din tillåtelse. SÄtesförlossning el snitt är olika från sjukhus till sjukhus. VÅrt sjukhus förlöser (vaginal) inte förstföderskor med sätesbarn.

Svar på tråden Planerat snitt vid sätesbjudning - HJÄLP!!