• Mammatilltretroll

Hudfärgade/Röda knottror på rumpa och ben - är det eksem?

Jag misstänker att Meja fått eksem..?
    Hon har tyvärr starka  anlag för eksem och läkarna har väl uttryckt sig så att "det är bara en tudsfråga innan de kommer..."

Förra vintern hade hon runda fläckar i en 5kronas storlek som var röda och torra och det sa läkaren kunde vara början..
    Men nu har hon sen några veckor tillbaka hela rumpan och benen fyllda av småsmå hudfärgade eller röda knottror. De syns knappt i halvdunkelt ljus och det är absolut inga infekterade akuta eksem, för det vet jag hur det ser ut..
    Men i dagsljus så ser man att hela hon är knottrig på benen och jag undrar:
    Kan detta vara eksem?

Vi har behandlat med Mildison i 2 veckor men det hjälper i stort sett ingenting alls..
    Hon badar inte heller mer än max 1 gång/vecka..

*~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Hudfärgade/Röda knottror på rumpa och ben - är det eksem?
  • Hannah76

Kan vara mollusker. Det är vanligt, särsillt när man oxå lider av atopiskt eksem.

• jesber

Sådär ser min Moa ut just nu. Hon fick för en vecka sen röda prickar och knottror på kinderna, armarna och benen. Hon har också anlag för eksem. Dom kliar inte och hon har inte varit sjuk. Har varit hos doktorn men han visste inte heller vad det var. det börjar bli lite bättre nu. Har smort med kortison och miniderm. Mystiskt!!!

• Mammatilltretroll

Är inte mollusker lite större vätskefyllda utslag? Eller kan de vara som småsmåsmåsmå knottror också?

*~Mejas Mamma~*
  • Björnbröder

Min son lider av atopiskt eksem (han är 3 år) Efter 1½ år av kortison hit och dit fick vi den diagnosen. Allt började som små knottror som du beskriver. Mildison är ju steg ett i dämpande medel sen så finns det locoid. Min son använder Betnovat (mot psoriasis) när det är som värst spec nu när det är torrare luft ute. Inte alls kul att ge sin son så starka salvor vad jag ville ha sagt är att det kan vara "höststaffylokocker" (stavning?) Min son brukar få så och det behandlas med herracillin.

Bäst är ju att ringa till bvc/barmott så någon får titta på det

Hoppas det blir bättre!

Kram och lycka till

I lööv mi kidz
  • Mosaik

wille har precis likadant, och på kinderna är det mer narigt, det är iaf atopiskt exem på william... be om att få komma till nån exemskola, de kan det där... vi fick rådet att använda mildison på de röda iriterande, och sedan emellanåt använda nån fet mjukgörande några gånger om dagen på hela kroppen..
    och det här med knottrig hud var tydligen också en slags hudtyp som många barn hade, piggig hud kallade vår sköterska de.
    kram

• Björnbröder
    Clara - Nej mildison har aldrig hjälpt, locoid som är likadant fast mer kortison i hjälpte lite grann men där fick vi nästan börja smörja i förebyggande syfte, vi visste vart han fick hudproblemet någonstans.

Glöm inte att ALDRIG använda parfym i tvättmedel/sköljmedel i kläderna då det kan förvärra exem"offer"
    I lööv mi kidz
  • Björnbröder

Glömde... Höststaffy ser ut som en koloni av knottror. Knottrorna som våran son får blir sedan lite vattniga men blir aldrig större. Kan även bli enstaka små eksemblåsor lite varstans på kroppen.

I lööv mi kidz
  • Björnbröder

Det kan ju även vara något hon ätit kanske? Du har ingen bild på hur det ser ut?

I lööv mi kidz
  • Nimbuz

Min son har också massa knottror på kinder, armar, och ben som kliar ibland.
    Har proppyless och nån kortison salva som jag smörjer med.

• Mammatilltretroll

Nu har vi vart hos barnläkare och diagnosen blev: Mollusker
    Hon har nu på hela rumpan, baksidan av låren och vaden och runt vristerna och ovanpå foten och en vid handleden...

*~Mejas Mamma~*
  • MrsLi

Min son har oxå mollusker på rumpan och ner mot låren. Enligt BVC så gör man inget så länge det inte stör honom. Alltså sitter typ så att det skaver osv.

Det bästa man kan göra är att se till att dom inte är torra för då sprider det sig lättare.
    Jag fick rekomenderat salvan Galactobase. Den finns på apoteket. Den smörjs över mollusk området och den hämmar utveckling av fler

Svar på tråden Hudfärgade/Röda knottror på rumpa och ben - är det eksem?