• Skogsduvan

Hur ska man nånsin kunna bestämma sig för ett hus?

Hur ska man nånsin kunna bestämma sig för vilket hus man vill ha? Vi (kanske mest jag) har länge drömt om ett nytt hus, och nu ser det ut som att vi snart kommer att bygga! Men vilket hus ska vi bygga? Min man är ingen hantverkare, han är lastbilschaufför och kör 12-15 timmar/dag, så vi har varken tid eller kunskap att bygga själva. Det får bli inflyttningsklart.
    Nu har vi kommit så långt att vi har ca 5 hus att välja mellan:

http://www.designtalo.fi/index.php?p=akseli (kolla planritningen på pohjapiirros och övervåningen på leveä yläkerta)
    Det här huset vill vi helst ha, men det blir att kosta ca 200 000 €. Det tycker vi är för mycket. Men då görs övervåningen klart också.

http://www.designtalo.fi/index.php?p=elina 
    Det här huset är vi relativt nöjda med. Utsidan kunde dock vara snyggare, och vi drömmer ju om 1½ plan... Men det mest väsentliga är inräknat i priset (t. ex. öppen spis, kaklade badrum osv.). Kruxet med Designtalo är att har man otur kan man få dåliga hantverkare vilket betyder dåligt byggt hus, har man tur får man bra hantverkare... Priset är överkomligt, ca 164 000, och huset byggs klart från golv till tak.

http://www.alvsbytalo.fi
    Där finns 2-3 modeller som vi kunde tänka oss att bygga; Eteletär, Tuulikki och ev. Lohiatar eller Pihlajatar, alla 1½ plans. Fördelen med Älvsbyhus är ju definitivt priset. Väljer vi Eteletär som är bland de billigaste kan vi välja många tilläggsmoduler utan att det ändå blir allt för dyrt. Eteletär har dessutom köket på ena gaveln vilket vi ser som ett stort plus. Man kan också ta bort en del väggar mellan köket och vardagsrummet för att få ett öppnare hus. Men huset är i övrigt väldigt litet. Tuulikki är ett ganska instängt hus, men fördelen med det är att man kan öppna en vägg och få ett vardagsrum som sträcker sig över hela ena gaveln. Man kan kanske göra öppningen till köket större också, jag vet inte. Nackdelen med Älvsbyhus är ju att man måste göra övervåningen själv. Och så kan man inte få golvvärme. Eller pelletspanna...

Ni ser att vi har en del att fundera på! Hur hade ni gjort i en sådan situation? Hur har ni gjort? Hur kan man bestämma sig? Ska man bara blunda och peka på ett av dem? Hur mycket ska man se på priset? Vi vill ju kunna leva också, inte bara betala på stora lån hela livet!

Mamma 24, Leona 1
  • Svar på tråden Hur ska man nånsin kunna bestämma sig för ett hus?
  • pyttanopysen

Det första huset var sämst tycker jag. Fundera på om du vill ha en eller två våningar till att börja med.

• Skogsduvan

Pyttanopysen: det är just det! Vi vill gärna ha två våningar, men det blir billigare att bygga en våning... Åtminstone om man jämför de två första.

Mamma 24, Leona 1
  • Carisma95

Hm... Trodde det var billigare att bygga på höjden än på "bredden"..?

• Skogsduvan

Carisma95: det trodde jag också, men inte enligt den prislista vi fått från Designtalo. Det kan tänkas att det i det här fallet beror på att det första huset har både taklykta och burspråk inräknat i priset... De är ju inte direkt billiga.

Mamma 24, Leona 1
  • Carisma95

Min finska är inte den bästa
    Men låter misstänksamt som att "designhus" är dyrare än älvsbyhus, ja...

• Skogsduvan

Ni som redan har byggt hus, vad var det som fick er att bestämma er för just det huset?

Mamma 24, Leona 1
  • Missboss

Vi har valt att bygga 1-plans på 145 kvm, 5 rum och kök. De krav jag hade innan var att det skulle vara stort kök för där är man mycket och det blir ett samlingsrum och då ska det inte vara trångt. Sen hade vi som krav att det skulle vara gjuten grund. Vi var helt inne på Älvsbyhus först men eftersom de har torpargrund så slöt vi bort det huset. Vi skulle ändå landa på runt 1,5 miljoner med övervåningen gjord och alla tillval. Det slutade med att jag gjorde en ritning själv på vårt hus med ett LB-hus som grund (föll för planlösningen) sen flyttade jag några väggar och ändrade en del och huset går för oss på 1692500 kr sen tillkommer det ju en massa som slutnotan landar nog runt 2 miljoner.

Vi ville även ha golvvärme, hög standard invändigt från grund och inte behöva ta massa tillval som de tar hutlöst med pengar för. Det är ett lokalt företag här i stan som bygger åt oss.

Att hitta min ritning som jag ville ha var att bläddra och åter bläddra i olika huskataloger och få inspiration. Sen när jag hittade min planlösning så kände jag bara att den ska vi ha!! Sen var sambon inte sen att haka på.

• Carisma95

Juniphé:
    Krypgrund har (oförtjänt) dåligt rykte.
    Många tror att krypgrund = fuktskador vilket inte stämmer om den görs på ett korrekt sätt.
    Men smaken är ju som baken..

• Juniphé

Ja, vi har nog bestämt oss för ett Älvsbyhus... och grunden följer ju med i paketet så att säga. Dessutom kan det bli mögel i helgjutna grundar också... från huset och ner. Så man är aldrig säker

• Carisma95

Både krypgrund och platta är bra, under förutsättning att det har gjorts på rätt sätt. Punkt.

• Skogsduvan

Juniphé: vilket älvsbyhus har ni bestämt er för? Jag tycker att de svenska älvsbyhusen många gånger har bättre planlösning än de finska, men då finns där ju ingen bastu. Tror ni förresten att det skulle gå att få en svensk modell hit till Finland? Numera finns ju en fabrik i Finland också, men tidigare gjordes även de finska husen i Sverige. Så man tycker ju att det skulle gå att få ett svenskt Älvsbyhus här om man vill!

Mamma 24, Leona 1
  • Älvira

Vi håller på att plöja huskataloger för fullt och har varit i kontakt med ett par olika husföretag.

Våra krav och önskemål:

Platta på mark = vattenburen golvvärme
    1-plans hus (slippa springa i trappa)
    5 rum o kök (föräldrasovrum, vardagsrum, barnrum + arbetsrum)
    2 badrum (dusch/bad möjlighet i båda, inte bara gäst-wc)
    Öppet mellan kök/vardagsrum
    Köks ö i köket
    Ryggåstak
    Bra förvaring
    Mycket fönster = dagsljus

• Missboss

Juniphé: Vi ville ha golvvärme och för att få någon ekonomi på det så är det gjuten grund som gäller. Sen ville sambon ha gjuten grund. Fördelar och nackdelar med torpargrund eller gjuten grund är helt olika beroende på vem man pratar med. Men det är högre risk att få svampangrepp under huset med torpargrund. Sätter man in en avfuktare så brukar det inte vara några problem sen får man krypa under någon gång per år och besikta av hur det ser ut.

• Monstermamman

Vi höll på och tittade på hus i hundra år kändes det som och blev knäppa över att det inte fanns nåt hus som vi ville ha utan att behöva ändra på massor av saker.
    Så vi struntade i alla kataloghus och gick till en arkitekt och fick huset ritat från grunden som vi vill ha det direkt. Visst, det kostar ju lite att anlita en arkitekt men vi kommer istället att bygga i lösvirke och har turen att ha hantverkare i familjen som vi kommer att anställa så sist och slutligen kommer vårt hus att bli lika dyrt som ett färdigt kataloghus.
    Vi räknar med att hålla oss under 200 000€ inklusive garage.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • Missboss

Älvira: Kolla även på Myresjöhus, de har oxå mkt villor med ryggåstak och öppet mellan kök och v-rum

• Älvira

He, he, vi har redan bestämt oss: Eksjöhus!

Svar på tråden Hur ska man nånsin kunna bestämma sig för ett hus?