• Afërdita

Judar tror ni på syndafallet?

eller är det bara kristna som gör det?

• Svar på tråden Judar tror ni på syndafallet?
  • elims

Det beror väl lite på vad man menar. Själva händelsen kallas inte syndafallet, men enligt judendomen tror man, precis som kristendomen, att Adam och Eva syndade genom att äta av den förbjudna frukten och att Gud sedan straffade dem (och hela mänskligheten). Men man tror inte på någon arvssynd, människan är född god enligt judendomen, fri från synd.

hoppas det hjälpte dig lite! Hur kommer det sig att du undrar?!

• fia sthlm

Men man tror inte på någon arvssynd, människan är född god enligt judendomen, fri från synd

Vad menas med det, kan man inte begå någon synd då eftersom man föds god?
    För övrigt tror jag inte heller att barn föds med synder, men ett barn hur gulligt det än är, är ju knappast fullkomligt vilket alla föräldrar kan intyga *hihi*

Vecka 19
  • Afërdita

elims tack så jätte mycket för svaret

• mrskensington

Att man föds god måste väl betyda att man är syndfri tills man förstår om/när man handlar fel. När man väl förstår det så syndar man väl om man om man medvetet gör något dumt.

Jag är inte judisk men har sunt förnuft.

• Afërdita

elims jag undrar för att jag studerar religion nu så poppar det upp en massa frågor som man ej tänkt på tidigare och som man är nyfiken på hur det är.

• elims

fia sthlm: Jo, visst kan man synda - alla föds ju med en fri vilja att välja rätt eller fel i livet. Meningen med livet är bla att välja rätt
    Jag försökte bara förklara att judendomen inte tror att man föds med synd redan från början, att människan skulle bära på Adam och Evas skuld efter syndafallet (och ju heller inte att människan skulle kunna bli fri från den genom att tro på Jesus) utan att människan ist föds god. Frälsningen enligt judendomen kommer i nästa värld, och dit når man genom att leva rätt och genom att försöka förbättra världen till det status som existerade innan "syndafallet".

mrskensington: låter vettigt!

Afërdita: Kul! Religion är spännande. Fråga gärna om det är något mer du undrar över, ska göra mitt bästa för att svara!

• fia sthlm

Elims
    Jag vet ju att judarna inte tror att jesus varit här på jorden, väntar ni då fortfarande på att han ska komma, och vad ska hända när han kommer isf?

Jag tror inte heller att barn föds med gamla synder, men däremot föds dom med en benägenhet att synda eftersom människan är ofullkomlig.
    Men vi har ju ärvt synd och död ifrån adam och eva, det tror ni väl oxå?

Vecka 19
  • Afërdita

Någon här som kanske vet vad evangelierna är för något?

• elims

fia sthlm

Judar tror att Jesus var en person som levde 2000 år sedan, inget annat. Messias däremot (Moshiach på hebreiska) - han har inte kommit än! Det finns lite olika traditioner om när Messias ska komma - antingen i en värld av total kaos eller i en värld av total frid. Gemensamt är iallafall att man tror att vägen till den Messianska tiden är en process och att en del saker måste börja hända först, tex att alla judar måste börja återvända till Israel (något som ju har börjat hända i vår tid efter 2000 år av förskingring - därför tror också en del att vi närmar oss målet... )
    När Messias anlänt kommer världen kunna återgå till det tillstånd som fanns i paradiset innan synden. Det kommer inte finnas någon hunger i världen eller någon ondska. De döda kommer återuppstå och man kommer leva för alltid. Guds uppenbarelse kommer vara uppenbar för alla.

Angående ärvd synd och död... nej, enligt judendomen har vi inte ärvt död & synd. Enligt judendomen kom död in i världen som en konsekvens av Adams och Evas handlande. Varje människa sedan Adam och Eva föds inte lägre in i ett evigt liv i ett perfekt tillstånd, utan världen är nu uppdelad i två, denna värld (Olam Haze på hebreiska) och en kommande värld (Olam Haba)- den som kommer i och med Messias ankomst. Människan kan synda i denna värld eftersom hon är född med en fri vilja att välja rätt och fel, inte pga av att synden är "nedärvd". Gud förlåter dock varje person som ångrar sin synd (det finns ett särskilt begrepp inom judendomen som handlar om detta, Teshuvah på hebreiska).

Svar på tråden Judar tror ni på syndafallet?