• Tindra04

Hund med skadat öga! Vad göra?

Hej!

Igår råkade vår kille ut för en olycka. Han och husse var i skogen och husse slängde pinnar. Av en olyckshändelse fick han en pinne på ögat. Han stod bakom husse när husse skulle slänga pinnen och får en smäll över ögat. Han hade ylat till men sen fortsatte han att leka. Ögat är nu rött och ser kletigt ut och han vill gärna blunda med det ögat. Men i övrigt är han lika pigg och glad som vanligt.
    Vad tror  ni? Ska man ta honom till en veterinär? Vad tror ni att de gör isf? Eller ska man avvakta?

• Svar på tråden Hund med skadat öga! Vad göra?
  • Tindra04

Nej det är ju inte det Usch tycker så synd om honom och stackars maken är helt förtvivlad men det var ju inte med meningen. Maken ska ringa veterinären idag så får vi se vad de säger.
    Tack för svar!

• Thuggis

Han har fått en skada på hornhinnan och måste till veterinär.
    Risken finns annars att han får en kronisk inflammation i ögat.

• Tindra04

Oj! Maken ska som sagt ringa veterinären när de öppnar!

• Angla

Hmmm jag är ju av den typen som inte springer till doktorn med studs då det gäller mig själv och har filosofin att avvakta löser mycket däremot inte allt. Med mycket avvaktar jag också då det gäller våra djur men ett öga är ju trots allt känsligt och viktigt ... Dessutom så kan ju inte djuren förmedela sin smärta eller känsla som vi kan och då är det svårare att avgöra hur allvarligt det är.

Jag skulle som de ovan nämt ringa veterinärens rådgivning och d ekommer säkert be er komma in. Då lär ni få betala dyyyrt och få en salva och kanske något att ha för ögat för att inte belasta det. Risken är ju som sagt infektioner och bestående skador på hornhinnan så nä det är nog bäst att betala dyyyyrt för att kära lilla busen ska få det bästa.

Men jag tror inte det är någon större fara ögon tål trots allt mer än vad man tror även om de är känsliga. Med vård så hoppa svi att han snart är bra! Kyss

Angla - med vingar av lycka
  • lilla moj

Ring omedelbart till vet och be att få komma in samma dag. Ögonskador är inget att leka med! De kan läka ut hur fint som helst eller kräva operation. Det kan dessutom finnas skräp kvar i ögat som skaver mer på skadan.
    När min vovve fick en reva på hornhinnan blev det en följetång som sträckte sig över månader och tillslut övervägdes det att ta bort ögat. (Nu slutade det väl till slut med två ögon i behåll.)

• giz den allsmäktige

det vet gör är att spola ur ögat, ge er en ögonsalva som ni ska använda 6 dagar alt 10 dagar 2 gånger dagen (ev 3 gånger)
    är hinnanskadad så läker den själv tids nog.

självklart så ringer man vet då det har med ögonen att göra, ni vet väll själva hur ont ett hårstrå i ögat gör.....vad tror ni då en pinne eller kvist gör? å en skadad hinna svider fan som att konstant ha en nål i ögat.

• Tindra04

Vi har ringt vet och vi ska dit i eftermiddag! Tack för alla svar!

• Hugofelicia

Tindra04:
    Förlåt mej för det jag kommer att säga men....
    Det var det dummaste jag har hört!!!
    "Vad tror ni? Ska man ta honom till en veterinär? "
    Då det gäller ögon så anses det som ett akutfall!!
    Klart man ska ta hunden till vetrinären.
    Tänk dej själv om du fått en pinne i ögat...

Blir glad att läsa att du ska dit.
    Hoppas att allt går bra för er.

Förlåt att jag brusade upp men jag tycker så synd om hunden...
    Aj aj aj!

• Tindra04

Hunden har varit hos veterinär och det var ingen fara med ögat. Vi har fått salva, droppar och tabletter till honom.

Ursäkta om jag gjorde dig upprörd Hugofelicia! Vi tog ju honom till en veterinär!!!!

Svar på tråden Hund med skadat öga! Vad göra?