• magnus07

Luftavfuktare i källaren?

Finns det nån som har några erfarenheter utav luftavfuktare nere i källaren? Vi funderar nämligen på att köpa en och sätta nere i tvättstugan så det ska torka lite snabbare, är väldigt rått i hela bottenvåningen nu. Det kommer iof bli bättre så fort vi börjar elda i gillestugan men det görs ju enbart under vintermånaderna och råheten finns där mest hela tiden... Så, nån som har några erfarenheter?

• Svar på tråden Luftavfuktare i källaren?
  • Som snö

Yepp.

Står en här nere i källarn och gör sitt jobb hela sommarhalvåret, när värmen är avstängd.
    Utan avfuktarn blir det självklart rått och fuktigt. Med avfuktarn hålller vi luftfuktigheten runt 55% utan problem.
    Det bildas även lite värme när luften avfuktas, så källarklimatet blir inte direkt nåt källarklimat om säger så...

• lovely lady

Avfuktare fungerar kanon bra. Vi bor i hus och köpte en som vi brukar använda innomhus och även var till stooor nytta då vi hade vattenläcka i källaren. Fungerar bra och rekomenderas varmt!

• SVejsan

Vi kör med luftavfuktare (en woods) i tvättstugan. Med inbyggt uppsamlingskärl , men det finns möjlighet att ansluta slang till avloppet. Vi är väldigt nöjda...
    Ett fullt torkrum (7 kg tvätt) torkar utan problem över natten...

För att det skall bli bra resultat så krävs det att det går att stänga om den.

• maha6305

Finns bara ett ord: UTMÄRKT!

• magnus07

Tack så jättemycket för svaren allihop!

Några följdfrågor som dyker upp
    - Om den står i tvättstugan, förbättrar den klimatet i hela källaren?
    - Har ni dyra apparater eller fungerar det okej med nån billigare oxå (2000-2500)?
    - Vet ni hur mkt ström dom drar, hur stor blir kostnaden?

• Venusmannen

Vi har en liten Appliance 2010 i vår tvättstuga.
    Den kostade under tusenlappen, och klarar upp till 75 m2.
    Den står i tvättstugan, men det är öppet till fler rum i källaren, så hela "arbetsytan" är nog ungefär 60 m2. Självklart blir effekten bäst i rummet den står i, men den påverkar klimatet i hela källaren positivt upplever jag.

Vår drar 270W, men det är när kompressorn går. Hur mycket den drar när endast fläkten snurrar framgår inte. Första perioden när den skall ta ner luftfuktigheten går den naturligtvis mycket, men sedan bara sporadiskt vid "underhållsavfuktning".

Jag har inte noterat någon större ökad elförbrukning sedan vi satte in den. Enligt vad jag läst så finns det normalt ingen anledning att avfukta längre ner än till 65% relativ luftfuktighet.

• SVejsan

www.vitvaror.nu/html/mde14%20wood%27s%20elektronisk%20avfuktare%20.html

Vi har en modell utan elektronisk styrning... Föregångare till de nuvarande modellerna tror vi gav 2600kr för 3-4 år sedan... (tror att den var testvinnare på nått sätt då ) och energiåtgången per timme är ca 200-300 W/h har jag för mig...

Om den förbättrar hela klimatet... Ingen avfuktare är avsedd där det är öppet mellan två våningsplan tror jag, man bör ställa avfuktaren så strategiskt som möjligt (självklart) och då upplevde jag att den gör nytta. Men ska man torka tvätt samt torka ut tvättstugan så försöker man ju avgränsa så mycket som möjligt med stängda dörrar...

Man brukar kunna ställa in önskad torrhetsgrad (hygrostaten) mekaniskt eller via elektronisk display, men vi har alltid kört på max men vi behöver ju hur som helst kolla till den (vi har inte anslutit den per slang till avloppet.)

Tipset är att kolla efter tester!
    www.radron.se/templates/test____4232.asp
    www.radron.se/templates/test____2408.asp
    www.smartson.se/test/hushall/luftavfuktare.htm

• CeciliaBa

Vi har en Woods 28 tror jag den heter...fungerar jättebra!

Kill them with kindness...
  • Squeezetoy

Både brorsan och syrran har i sina källare. Brorsans är en riktig värsting, den torkar tom tvätten medan nästa maskin går... Både brorsan och syrran har fått mycket bättre klimat i sina källare. Så det är helt klart värt att satsa på tycker jag.

Ska själv köpa en lite mindre avfuktare, vi har ingen källare, men tänkte ha den i tvättstugan. Men den är inte så många kvadrat heller så jag nöjer mig med en lite mindre billigare avfuktare.

• K J N

Vi har en Woods 28 och den funkar helt perfekt, värt varje krona.

• jtoao

Vi behöver oxå en, vi måste torka upp i källaren men har tvättstugan uppe. Vilken är den billigast som är bra?

• K J N

Konsumentverkets tidning "Råd o Rön" testade avfuktare i samma sväng som vi köpte våran och där fick Woods genomgående bra betyg.

Låna tidningen på ditt bibliotek så kan du läsa mer om vad man ska veta innan man köper.

Svar på tråden Luftavfuktare i källaren?