• Amorella

När börjar era barn med överdragsbyxor? vinteroverall? vinterkängor?

Snälla, hjälp mig lite här i djungeln med alla kläder till min 1 ½-åring! Hon är på dagis 9-15.30 varje dag och de är ute mycket om dagarna, oavsett väder.

När är det dags att börja med överdragsbyxor?
    Och när börjar man med vinteroverall?
    När byter man ut den stickade höstmössan mot den rejäla vintermössan?
    Och när byter man ut gympaskorna mot lite rejälare höstskor och när ska slutligen vinterkängorna tas farm ur garderoben?

Jag har ju ganska bra koll kring vilka temperaturer jag själv klär mig lite varmare, men jag sitter ju inte i sandlådan hela dagarna så det är ju lite skillnad... Överdragsbyxor använder t.ex. inte jag förrän det börjar bli närmare -10 grader.

Någon mer erfaren mamma/pappa som vill hjälpa?

• Svar på tråden När börjar era barn med överdragsbyxor? vinteroverall? vinterkängor?
  • Majsan70

När det blir så kallt att det behövs helt enkelt.

Dotera har en jacka och överdragsbyxor med "höst"foder, fast dessa har hon inte ens börjat använda ännu. Det är fortfarande jeansjacka som gäller här. Sen får man se när graderna kryper neråt. Mössa har hon inte heller för tillfället o hade inte när hon var mindre heller vid den här årstiden.

Fryser du? Man får ju gå till sig själv och sen tänka på att barnen rör sig lite annorlunda än en själv.

• Anne74

Idag är det ca 8-9 grader här, lite blåsigt, mulet och regnigt. Idag åkte fleecefodrade galonstället fram, smidigare än en massa lager på lager. Mina barn är 2 och 5 år, går på dagis 10-16,30.

• mysan82

min dotter på 3 år har fleecebyxor nu på förmiddagen när det är fuktigt i gräset för annars blir hon så blöt. tunna fleece jackor har båda barnen. ( även jag). när det lixom är 12 grader ute på morgonen så tycker jag det är för kallt med jeansjacka.

• Amorella

Hehe, jag märker att det är lite olika temperaturer... Här i Umeå var det bara 4 grader när sambon och dottern cyklade till dagis för en timme sedan. Jag bylsade på henne PoP:s vindjacka med fleecefoder och överdragsbyxor... Bättre för mycket än för lite tänker jag... Samtidigt är det jobbigt att skicka med halva garderoben till dagis varje dag "för säkerhets skull"...

• Majsan70

Ja, det var väldigt olika temperaturer. Här ha vi just nu 20,9 grader ute.

• Fille04

När jag lämnade pågen hos dagmamman imorse vid 9 var det 15 grader varmt ute.
    Det blev ett par manchesterbyxor + en långärmad tröja. Gummistövlar och en tunn jacka.
    Nu är det ca 21 grader varmt.

♥Du är det vackraste jag vet, du är det finaste i världen...♥
  • Elli47

Hos oss är det så kallt nu med bara nån plusgrad dagtid så barnen har vinterskor och lite tunnare täckjacka + fodrade överdragsbyxor.

Svar på tråden När börjar era barn med överdragsbyxor? vinteroverall? vinterkängor?