• lena ekman

Åsikt angående massage

Var på föräldra möte på förskolan igår och de berättade att de hade massageprojekt på förskolan. Barnen lär sig att både ge och ta massage. Min första tanke var "Vad bra". Barnen lär sig att lyssna på varandra, vågar ta på andra, förståelse för andra osv. Nu ska inte mitt barn behöva dricka sprit för att våga vara sig själv... i stora överdrivna drag alltså.

Men väl hemma började fundera över andra aspekter. Mitt barn lär sig att det är helt normalt att släppa in andra människor i sin personliga sfär, att det är helt ok att andra tar på hennes kropp. Alla gör ju så. Då blev jag lite rädd. Tänk om det är fel person som säger till henne "jag ska bara massera lite, det gör ju alla"

Så nu efterlyser jag ni andra som är kunniga, pedagoger andra föräldrar med åsikter och erfarenheter. Reagerar jag för starkt eller är det något att faktiskt fundera över och ta upp med förskolan.

Snälla kom med era funeringar och få jag be er att inte döma andras åsikter i den här tråden, det här gäller ju faktiskt våra barn och oavsett vilka åsikter vi har så vill vi alla våra barns bästa.

Tack på förhand
    /Lena

• Svar på tråden Åsikt angående massage
  • knasen33

Jag förstår dina funderingar och håller till stor del med dig. På "vår" skola har barnen massage. De masserar rygg, armar och händer utanpå kläderna. Där har alla barnen valmöjlighet. Vill man inte vara med så säger man till innan så får man sitta själv och ha avslappning istället.

• Nillel

På min sons förskola var det som hos knasens 33. De som inte ville vara med på massage fick göra något annat, min son valde att göra något annat. Förstår absolut dina funderingar men antagligen så får barnen "välja" massagekompis och då tycker jag det är helt OK ur de flesta aspekter.

• mludvigs

På den skola (lågstadie) där min mor jobbar kör det med massage oxå. Det får massera varandra (utanpå kläderna) och det får den mest obstinata skolklass att lugna sig och kunna koncentrera sig ett litet tag.

Men jag förstår dina tankar. men så länge man som vuxen talar om att man verkligen INTE behöver göra det om man inte vill (i.e.. säga nej är accepterat) så talar man ju om att man aldrig ska göra saker man inte själv vill.

• åskmamma

jag använder mig av massage ibland på barnen där jag arbetar. En studie har visat att barn som lär sig ta på varandra slår inte varandra i samma utsträckning. Jag frågar ALLTID barnen innan om det är okej för alla, eller vill något barn kanske bara massera andra, inte bli massread själv? Jag använder mig av olika sätt: ibland får barnen använda bilar och köra på ryggen, ibalnd bollar och när detta känns okej för barnen kanske vi startar med den riktiga närkontakten.

• lena ekman

Det är just det som väcker mina funderingar. Väljer verkligen två-tre åringar själva? Eller övertalas de? är det rätt att vara med och fel att inte - förstår ni hur jag menar. Jag tycker nog att de är för små för att ta det beslutet själva och som jag förstod det så var meningarn att alla ska massera alla och inte att man väljer kompis. Självklart är det med kläder på.

• åskmamma

Lena: tvinga barn kan man aldrig göra och små barn KAN välja de med! även om de inte pratar så känner jag barnen såpass bra (anser jag) att jag märker på kroppsspråket om de vill eller inte. De tycker det är jätteskoj att massera fröken med.

En annan form av massage är att sätta barnen i en rad på golvet och samtidigt som de sjunger ex. Imsevimse gör de rörelserna på varandras ryggar. Barnen behöver inte alltid veta att: Jaha alla barn NU ska vi massera för då blir ni RIKTIGT bra kompisar med varandra.

Jag förstår hur du tänker! Jag hoppas att de som arbetar med detta på ditt barns fsk har koll på vilka som vill eller inte och har ett bra syfte till varför de gör det.

• lena ekman

Tack för dina svar åskmamma, jag tror mycket väl att personalen har bra koll och ett bra syfte det som skrämmer mig är vad andra kan göra och om vissa försvarsmekanismer "arbetas bort".

• Pilla70

har precis börjat på baby massage och hon talade om hur viktigt det är att man alltid frågar om lov om man får massera, även babyn.
    att även om de inte kan säga nej så kan man läsa av om de vill eller inte och att om man fortsätter med massagen sen upp i åldrarana så lär sig barnen att säga nej till kroppskontakt de ej vill ha.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • lena ekman

Tack alla för hjälpen! Då vet jag hur jag ska ta detta med förskolepersonalen, jag ska helt enkelt fråga om barnens valmöjlighet och hur det blir för de som inte vill.
    Tack än en gång!

Svar på tråden Åsikt angående massage