Åsikt angående massage
Var på föräldra möte på förskolan igår och de berättade att de hade massageprojekt på förskolan. Barnen lär sig att både ge och ta massage. Min första tanke var "Vad bra". Barnen lär sig att lyssna på varandra, vågar ta på andra, förståelse för andra osv. Nu ska inte mitt barn behöva dricka sprit för att våga vara sig själv... i stora överdrivna drag alltså.
Men väl hemma började fundera över andra aspekter. Mitt barn lär sig att det är helt normalt att släppa in andra människor i sin personliga sfär, att det är helt ok att andra tar på hennes kropp. Alla gör ju så. Då blev jag lite rädd. Tänk om det är fel person som säger till henne "jag ska bara massera lite, det gör ju alla"
Så nu efterlyser jag ni andra som är kunniga, pedagoger andra föräldrar med åsikter och erfarenheter. Reagerar jag för starkt eller är det något att faktiskt fundera över och ta upp med förskolan.
Snälla kom med era funeringar och få jag be er att inte döma andras åsikter i den här tråden, det här gäller ju faktiskt våra barn och oavsett vilka åsikter vi har så vill vi alla våra barns bästa.
Tack på förhand
/Lena