• Syster Dyster

Vild hemma, lugn på dagis/ÖF?

Min son på 2,5 år har alltid varit en lugn kille. Han har varit ganska tystlåten, snäll, lydit när man sagt till, inte varit högljudd..

Sen började han på dagis för 2 månader sen, och även där är han ganska lugn och tyst av sig.
    Och när vi går till Öppna Förskolan är han också den lugna killen som han alltid har varit.

Men istället har han blivit extremt högljudd här hemma
    Han springer omkring, skriker eller pratar väldigt högt, gör allting som han vet att han inte får göra osv.
    Det är Otroligt påfrestande för oss, vi orkar inte riktigt med hans ljudvolym, och han trotsar hela tiden.

Har även en 10-månaders att ta hand om, plus att jag är deprimerad..
    Så när jag är hemma ensam med barnen orkar jag knappt med dem...

Nån som vet varför det blivit såhär? Att han har blivit så vild hemma, men inte borta? Kommer det lugna ner sig?

• Svar på tråden Vild hemma, lugn på dagis/ÖF?
  • noona

Min dotter var likadan när hon började dagis vid tre års ålder. Hon var jätte lugn på dagis men blev helt vild när hon kom hem. Tror att det är just för att de är så lugna på dagis att de måste på något sätt jämna ut det med att vara vilda hemma. Men för oss gick det över efter ett tag. Så jag förstår att det är jobbigt för dig nu när du dessutom har en liten och är deprimerad, men jag tror det kommer att gå över.

• Erik

Nånstans måste dom ju "avreagera" sig! ;) Sonen är jättesnäll och lydig på dagis men här hemma skall det testas och bråkas om allt från påklädning till vad han får och inte får göra.... Men jag tror det är som det är hos många med 2-3 åringar. :)

• Syster Dyster

Det är så ironiskt, för alla säger till oss "Vilka lugna barn ni har!", men när de är här hemma så är det bara så att man skulle vilja rymma hemifrån

Den yngsta är också så extremt mammig, jämt jämt jämt är det gnäll och gråt från honom (men om pappa är hemma ensam med honom är han hur lugn om helst )..

Hoppas verkligen det är en fas som går över, för jag känner mig så otroligt trött på ungarna

• åskmamma

Erik: precis så är det tror jag! barnen orkar inte vara "duktiga" hela dagen och för vilka väljer de att visa sin "sämsta" sida? jo, för dem de känner sig mest trygga med.

Svar på tråden Vild hemma, lugn på dagis/ÖF?