• Madge

Hur kommer man på ett nytt efternamn?

Sambon och jag funderar lite på att hitta på ett eget efternamn om vi gifter oss, ett inte alltför långt. Han har ett vanligt sonnamn och jag har ett ovanligare, men eftersom sambon har samma förnamn som min lillebror känns det inte så kul att ta mitt namn...

Så, hur har ni kommit på era efternamn, eller har ni några tips hur man kommer på ett?

• Svar på tråden Hur kommer man på ett nytt efternamn?
  • pyttanopysen

I Norge finns det en vik som skimrar alldelse fsantastiskt på natten. Därav Nattvik. En kommunist tyckte att det var så bra med en ring runt landet av stål (Mao?) därav ringstål. En annan tog sin pappas namn och gjorde som på Island, därav rubensdotter.

• smultronbubbla

Jag har precis kommit på och skickat in tre efternamn, men usch vad svårt det var Men KUL

Här är mitt tips:

Gå in på PRV.se och sätt ihop namn med hjälp av dem. Ha Eniro uppe hela tiden och kolla om det finns någon som heter det eller heter något liknande.
    Om du t.ex. vill heta Strandsäl, så får ingen heta Sandsäl, för Strand och Sand är för likt. Däremot får man lägga till två bokstäver. (som jag förstod det när jag ringde dem) Så du får heta Strandensäl.
    Det är lite klurigt och ALLA namn finns ju, antingen helt och hållet eller liknande, man blir tokig!
    Ett annat tips är att skriva upp namn du kan tänka dig att heta och sedan sätta ihop det med något annat. Där kan också PRV vara till hjälp.
    Om du t.ex. har Delfin, Knapp, Himmel och Skog som favoriter (ett tips är att ha många fler) och inte kommer på något att sätta ihop det med, så kan du kolla på PRV:s förslag. (de du har satt ihop med andra namn) Förstod du? Är lite dålig på att förklara.

Lycka till för trots allt är det jättekul!

• Danbala

smultronbubbla:
    Det borde vara bättre att kolla eventuella redan existerande mot namnstatistiken på scb.se (www.scb.se/templates/Standard____31245.asp) - eniro missar väl ganska många människor?

Bara en tanke.

Allra säkrast (och meckigast) borde iofs vara att kolla på båda!

[...fnord...]
  • Madge

Men SCB missar ju också en del, om det är mindre än 4 pers som har ett efternamn syns det inte på SCB

• Danbala
    Madge skrev 2006-09-29 13:06:46 följande:
    Men SCB missar ju också en del, om det är mindre än 4 pers som har ett efternamn syns det inte på SCB
    Aha! Se, det visste jag inte. Gôtt att lära sig något nytt!

Då skulle jag ju definitivt tippa på att det är bäst att kombinera de båda.

(Och jo, min andra hälft tycker att vi borde bygga eget namn om vi någonsin skulle gifta oss. ;-P )
    [...fnord...]
  • smultronbubbla

Danbala

Är du min förföljare idag
    Skojar bara, läste om det i en annan tråd nämligen.

Nu lir jag lite nervös, ska kolla om mina kombinerade namn finns på scb.
    Jag vet att alla inte står med på Eniro, inte jag t.ex. Fast måååånga stod med faktiskt.

• smultronbubbla

*pustar ut* Hoppas nu bara inte att fyra personer eller mindre bär detta efternamn. Vill ha! Ska kolla de andra två nu, men ska inte besvära er med att uppdatera, hihi

• 1991

Om man byter till helt nytt efternamn, får man inte ta ett som redan finns.. måste man verkligen hitta på ett nytt? Galet.
    Jag som planerade att byta till Rosselini när jag blir stor, haha.

• giftgrodan

man får väl byta till ett redan existerande efternamn, om alla som heter det ger sitt samtycke (om de inte har ändrat den regeln).

• Madge

Om man däremot vill byta till Andersson eller likn. jättevanliga namn får man göra ju göra det om man vill utan att det behöver ges något samtycke.

Har också för mig att man hittar på ett eget efternamn som är väldigt likt ett redan existerande så kan man fråga de som har det namnet om de ger sitt samtycke till det.

Svar på tråden Hur kommer man på ett nytt efternamn?