• Ms Leia

Vilket träslag på klickgolv till ek/björkmöbler

Hej!

Vi ska lägga nytt golv i vårt sovrum och datarum i nya huset.
    I datarummet ska vi ha möbler i björk och i sovrummet ska vi ha möbler i ek.

Nu är frågan vilket slags träslag det ska var på golvet? Det kommer vara klickgolkv, laminat.
    Rummen ligger bredvid varandra så själv tycker jag det är snyggast om det skulle vara samma. (hatar olika golv). Vad tycker ni?
    Funderar på bok eller björk golv. Eller ska man ta ek?
    Blir det för mkt ek när det är ekmöbler, och passar ekgolv till björkmöblerna?

I allrummet utanför så är det ett äldre trägolv som är lite mörkare.

Tacksam för svar!

♥♥ Ms Leia, gravid i v 10 ♥♥
  • Svar på tråden Vilket träslag på klickgolv till ek/björkmöbler
  • Ms Leia

Ikeas laminatgolv har ju något som kallas Antikt. Det ser lite mörkare ut. Kanske är det snyggare att ta något som inte är för likt möblerna?

Tex ek och björk kanske inte är så bra ihop, utan mer något som verkligen skiljer sig?

• Ms Leia

Puffar

• ängeln83

Vi har lagt in ekgolv i både vårat sovrum där vi har ekmöbler, samt i vardagsrummet där vi har möbler i björk. Jag tycker det blev bra.
    Det finns bilder i mitt galleri om du är nyfiken...

• Ms Leia

Okej så ek funkar både till ek och björk?

Vilket golv köpte ni?

• Pikku Enkeli

Är det ljusa ekmöbler så kan det vara snyggt med ett mörkare golv, rustik ek kanske? Till ljusa björkmöbler kanske bok är snyggt för att få in lite färg.

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ifrån det levande!!!
  • Pikku Enkeli

Tur att man läser så bra! Såg nu att du vill ha samma till bägge rummen.. *fredagstrött* Rustik ek skulle jag tycka då..

• Ms Leia

Ja..

Det är inte superviktigt med samma men jag tänker som du.

• Pikku Enkeli

Ms Leia:
    Vem frågar du?

• ängeln83

ms leia

jag tycker att det funkar med ek golv både till ek och björk möbler.

Vi köpte golv ifrån Pergo, ett lite mörkare ek golv som vi har i sovrummet och ett lite ljusare till vardagsrummet.

• Ms Leia

jag menar Pikku

• Pikku Enkeli

Nä, inte sån ek. Alldeles för ljus för min smak, vi hade sånt golv till våra ekmöbler i vår förra lägenhet, gillade det inte. Är supersnyggt med mörka golv till ljusa möbler. Hittade ett rustikt ekgolv en gång, men har tyvärr inte sett ett lika snyggt igen. Amerikansk valnöt kanske? Det är supersnyggt tycker jag! Funderar på att lägga det i vårat vardagsrum.

• Octobers

Vi har precis köpt ek golv till alla rummen i huset och jag tycker att det är super skönt att klara sig utan trösklar och att allt är samma. Vi har massor av björkmöbler och även lite ek. (Vi håller på och byter ut lite efter hand för att få in lite mer ek, men mycket björk vill vi ha kvar) Vi la trägolv och inte laminat så då vart valet inte så svårt eftersom det är bebbe på väg och ek golv tål massor och björk är ömtåligt. Sen tycker jag att det är snyggt med ljusa golv, men inte för ljust, så eken passar oss helt perfekt.  

Plussade 1/6 så här blir det en 2007:a!!!!!!
Svar på tråden Vilket träslag på klickgolv till ek/björkmöbler