Hur får man bort små blomflugor inomhus?
Har fullt med små blomflugor (eller vad de nu kallas) inne som flyger omkring runt frukten. Har någon några tips på hur man får bort dem? Har hört nåt om diskmedel men hur gör man då? Eller andra tips?
Har fullt med små blomflugor (eller vad de nu kallas) inne som flyger omkring runt frukten. Har någon några tips på hur man får bort dem? Har hört nåt om diskmedel men hur gör man då? Eller andra tips?
Blanda vinäger och vatten i en bunke...sätt i några droppar diskmedel för att ytspänningen ska släppa. Flugorna lockas dit och drunknar.
Sedan ska man se till att rensa bort all gammal frukt...inte lämna odiskad disk i diskhon så länge...skura upp i sopskåpet...rengöra rören i diskhon med diskmedel och varmt vatten...larverna sitter ofta på insidan av rör till diskhoar i fettet som bildas där.
är det blommflugor eller bananflugor. bananflugan är röd/brun och lite större eller är det blommfugan som är svart
Missteddy: Aha. Det kan nog vara bananflugor, de är nog lite rödbruna och trivs vid bananerna!
Familyfour: Tack för tipset med diskmedlet! Det var det jag letade efter. Men hur gör man rent rören egentligen, blä för larverna om dom sitter där...
ok de kommer ofta på höten har ingen mat frukt frame diska på en gång rengör slasken sedan ställer du en mugg med lite ätika och diskmedel då försvinner de ganska snabbt eller så bussa du katten på dem min katt tycker de är så goda
Jag jagar mina med diskmedelvatten i en sprayflaska, mycket yes diskmedel och lite vatten, sen torkar jag rent med ett papper, man kan fånga massor, men jag har 1000 kvar så jag vet inte om det hjälper, men det blir rent där jag har sprutat iallafall